Teacher
|
LUCATTINI PAOLO
(syllabus)
The historical journey of rights to leisure and play for children, through actions promoted at an international, national and local level by political and philanthropic organizations (IPA, SO, UNICEF, WLO); The evolution of motor abilities, capacity and competences in the developmental age, including learning, creativity and fun; The main types of motor activity in childhood, from play activities to play-like activities; Analysis, study and reflection on the roles played by adults and contexts (equipment, toys, technologies, etc.) within motor activities both in external and internal environments; Designing and implementing motor activities in formal and informal contexts, with particular attention to triggering and enhancing inclusive, prosocial, and universal behaviors; Motor activities as privileged places for observing and evaluating learning and behavior.
(reference books)
Casolo, A. (2018). Dai giochi di movimento alla vita, attraverso lo sport: l’esempio della FIDAL. Formazione & Insegnamento XVI, 1, 2018, ISSN 1973-4778 print - 2279-7505 on line Supplemento pp. 11-19
Bianquin, N. (2017). LUDI – Play for Children with Disabilities: l’interdisciplinarietà a supporto di un nuovo modello di intervento per il gioco del bambino con disabilità. Italian Journal of Special Education for Inclusion anno V, n. 1, 2017, pp. 15-31.
Antonacci, F., Riva, C., Rossoni, E. (2017). Gioco e disabilità, un’oscillazione tra limite e piacere. Italian Journal of Special Education for Inclusion anno V, n. 1, 2017 © Pensa MultMedia Editore srl ISSN 2282-5061 (in press) ISSN 2282-6041 (on line), pp. 147-159
Pennazio, V. (2015). Disabilità, gioco e robotica nella scuola dell’infanzia. TD Tecnologie Didattiche, 23(3), pp. 155-163.
Lucattini P., Jayousi S., Martinelli A., Mucchi L., Lombardi G. (2019) Inclusione sociale per bambini con disabilità: il ruolo delle ICT nel gioco e nelle attività di intrattenimento. In: Mucchi L., Hämäläinen M., Jayousi S., Morosi S. (eds) Body Area Networks: Smart IoT and Big Data for Intelligent Health Management. BODYNETS 2019. Lecture Notes of the Institute for Computer Sciences, Social Informatics and Telecommunications Engineering, vol 297. Springer, Cham, pp. 281 - 300, ISBN: 978-3-030-34832-8 https://doi.org/10.1007/978-3-030-34833-5_22
Lombardi, G., & de Anna, L., Gardou, C., Roche, R., Ricci, C. (2014). Educare nelle differenze per una cultura prosociale in Revista Educação e Políticas em Debate. 3, pp. 115-131.
Bortolotti, A., Ceciliani, A. (2007). Giocare con cura, «RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA», 2007, 2, pp. 1 - 47.
Chiappetta Cajola, L., Rizzo, A.L. (2014). Gioco e disabilità: l’ICF-CY nella progettazione didattica inclusiva nel nido e nella scuola dell’infanzia. Form@re, Open Journal per la formazione in rete ISSN 1825-7321 - DOI: http://dx.doi.org/10.13128/formare-15271 Numero 3, Volume 14, anno 2014, pp. 25-42. Firenze University Press http://www.fupress.com/formare
|