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CANEVA CLAUDIA
(syllabus)
1. Aesthetics, the epistemological statute; 2. Aesthetical experience as anthropological practice: an historical path; 3. The Aesthetics of Media: the aestheticization of communication (M. McLuhan, J. Habermas);4. The contemporary context: between real and digital. A reflection about a possible redefinition of the concepts of perception and experience; 5. Virtual realities and illusory worlds: the paradigm of Augmented Reality, an aesthetic anthropological reading. Digital identity and online identity processes: datamining, practical profiles of identification "without body"; 6.The new narrative modalities. An interpretation of reality through the "aesthetics" of the TV series. 7. The processes of aestheticization in the different cultural contexts (India, Africa, Europe).
(reference books)
Testo obbligatorio: Sarà fornito materiale per ogni unità di apprendimento. Il testo di riferimento usato è F. Desideri, C. Cantelli, Storia dell'Estetica occidentale. Da Omero alle neuroscienze, Carocci editore, Roma (da studiare solo le seguenti pagine: 17-20; 23-24; 35-51; 59-64; 65-69; 129-135; 152-155; 173-176; 251-263; 275-277; 295-299; 371-375; 577-579; 584-588).
Dovrà essere scelto in accordo con il docente un testo tra questi indicati: A. Caneva, C. Caneva, C. Costa, F. Orlando, L’immaginario contemporaneo. La grande pro-vocazione delle serie TV, Mimesis, Milano 2018. V. Codeluppi, Mi metto in vetrina. Selfie, Facebook, Apple, Hello Kitty, Renzi e altre “vetrinizzazioni”, Mimesis, Milano 2015. C. Costa, La società post razionale, Armando, Roma 2012. Z. Baumann, La vita tra reale e irreale, Egea, S Giuliano (Mi) 2014. R. Eugeni, La condizione postmediale, Editrice La Scuola, Brescia 2015. P. Gomorasca, La ragione negli affetti. Radice comune di logos e pathos, Vita e pensiero, Milano 2004. P. Granata, Arte, estetica e nuovi media, Fausto Lupetti editore, Bologna 2009. A. Kolnai, Il disgusto, Marinotti, Milano 2017.
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