Teacher
|
PERUCCHINI PAOLA
(syllabus)
The course introduces to the theoretical approaches and the main concepts of developmental psychology. The first part aims to provide the student with the presentation of the nature of childhood, the biological and environmental factors in the development, the developmental context. The second part presents the different aspects of child development: social and relational, cognitive, linguistic and communicative, and emotional.
(reference books)
• Schaffer H. R., Psicologia dello sviluppo. Un’introduzione, Milano: Raffaello Cortina. Del capitolo 3 fare solo il paragrafo Natura ed educazione (p. 48); tutti gli altri capitoli completi. • Aureli, T., Lo sviluppo nel contesto, capitolo in Aureli T., Bascelli, E., Camodeca M., Di Sano, S. (2008-2016). Il bambino in classe. Roma: Carocci. Solo il capitolo 1, disponibile sulla piattaforma. • Perucchini, P., I contesti dello sviluppo: la famiglia e la scuola. Capitolo in Barone L., (2019). Manuale di psicologia dello sviluppo. Roma: Carocci. Solo il capitolo 2, disponibile sulla piattaforma. • Caprara, G.V., Gerbino, M., Luengo Kanacri, B.P., Vecchio, G.M. (2014). Educare alla prosocialità. Teoria e buone prassi. Milano-Torino: Pearson. • Baumgartner, E. (2002-2019). Il gioco dei bambini. Roma: Carocci (Collana Le Bussole).
|