Teacher
|
melchiorre eleonora
(syllabus)
The laboratory's objective is to analize the following items: • The historical evolution of the evaluation: from the social diagnosis of Mary Richmond (1915) to the contemporary tools. • Analysis of the evaluation’s different meanings and objectives: assessment, evaluation, ex ante, in itinere, ex post. • Italian and European Laws and their application in the local social services. • Context of application: casework, services, planning, projects. • Models of evaluation and the concept of quality. • Tecnique and tools: check-list, questionnaire, survey, self-evaluation test, interview, markers. • Stakeholders of evaluation • The relation between evaluation and social research • Objections and Oppositions against the evaluation.
The activities will be integrated with the others subjects of the Course.
(reference books)
• Campanini A. (2006), La valutazione nel servizio sociale, Carocci Faber, Roma • De Ambrogio U., Bertotti T., Merlini F. (2007), L’assistente sociale e la valutazione, Carocci Faber, Roma • Sicora A .(2008),Motivazioni e finalità della valutazione nel servizio sociale, in “Studi Zancan”, n. 1 • NeveE. (2010), Rischi e timori di tecnicismo nell’uso di strumenti di valutazione professionale, in “Studi Zancan”, n. 6
I testi potranno subire delle modifiche o integrazioni che verranno comunicate all’inizio del corso. Saranno messi a disposizione degli studenti materiali di studio e riflessione (o i riferimenti per ricercarli), quali articoli, normativa, sistemi di indicatori, questionari realmente prodotti ed utilizzati nella realtà dei servizi sociali.
|