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20702652 CULTURAL ANTHROPOLOGY in Political Science for Cooperation and Development L-36 N0 FUSASCHI MICHELA
(syllabus)
This course explores (first part) the basic concepts of cultural anthropology and ethnography (culture / s, ethnicity / ethnic groups, cultural relativism / ethnocentrism, racisms, globalization). The ethnographic method will be analyzed from participant observation up to multi-location and multi-vocal research). In this direction the course (second part) studies the anthropology of migrations also focusing on gender and feminist ethnography. The third part of the course examine the concepts relating to the sociocultural representations and uses of bodies in the local dimension and in the global ecumene (body techniques, habitus, incorporation). Therefore, some ethnographic cases will analyze, focusing on the bio-political dimension and the anthropological critique of human rights.The Multisectorial Academic Program to prevent and combat female Genital Mutilation (FGM/C) is an innovative project and one of the case studies of this course.
(reference books)
See also https://scienzepolitiche.uniroma3.it/mfusaschi/antropologia-culturale-programma-20172018-lt/ 1. F. Pompeo, 2016, Elementi di antropologia critica, Meti, Roma, terza edizione riveduta e ampliata. 2. M. Fusaschi, 2013, Corpo non si nasce, si diventa. Antropo/logiche di genere nella globalizzazione, Cisu, Roma. 3. M. Fusaschi, I segni sul corpo. Per un’antropologia delle modificazioni dei genitali femminili, Bollati Boringhieri, Torino 2003 e ed. successive. These scientific papers (vedi al link https://scienzepolitiche.uniroma3.it/mfusaschi/antropologia-culturale-programma-20172018-lt/): 1. J. Boddy, Womb as Oasis: The Symbolic Context of Pharaonic Circumcision in Rural Northern Sudan, in American EthnologistVol. 9, No. 4, Symbolism and Cognition II (Nov., 1982), pp. 682-698, (scaricabile gratuitamente SOLO dai pc dell’università al sito jstor.org)- (una versione italiana “Il ventre come un’oasi. Il contesto simbolico della circoncisione faraonica in un villaggio del Sudan settentrionale”, si trova in S. Forni, C. Pennacini, C.Pussetti, Antropologia, genere, riproduzione. La costruzione culturale della femminilità, Roma, Carocci, 2006). 2.S. Johnsdotter, 2012, “Projected Cultural Histories of the Cutting of Female Genitalia: A Poor Reflection as in a Mirror”, History and Anthropology, vol. 23, n. 1, pp. 91-114. 3.M. Fusaschi, 2014 – Luoghi della migrazione e corpi della tradizione. Aggravanti e attenuanti culturali in materia di modificazioni dei genitali femminili in Studi emigrazione, n. 193, pp. 161-174. 4.L. Abu-Lughod, 2008, Le donne musulmane hanno veramente bisogno di essere salvate? Riflessioni antropologiche sul relativismo culturale e i suoi altri, in ACHAB – Rivista di Antropologia, Numero XIII . 5. M. Fusaschi, 2012- Plaisirs croisés : gukuna-kunyaza. Missions, corps et sexualités dans le Rwanda contemporain in Genre, sexualité & société, Rituels, n. 8.
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