Teacher
|
DE MARCHIS GIORGIO
(syllabus)
Narrative and dramaturgical experiments and re-elaboration of the historical conflict in contemporary Spanish literature (1989-2015). The course is divided into two modules. The first, carried out by Simone Trecca, will explore the ways of theatrical experimentation, in particular on issues related to civil war and Francoism, through the reading of representative works by José Sanchis Sinisterra, Juan Mayorga and José Ramón Fernández. The second one will be done by Fausta Antonucci (see card). All of them were born in the same way, that is with a foundation act that, in fact, was a political act of occupation of the territory, the Latin American cities then went on to differentiate themselves because of the geographical-environmental situations and the ethnic and social components that have settled there. Literature has recorded these changes as well as the internal urban transformations and has represented them in the different historical-cultural epochs. The course will explore the phenomenon in the Brazilian reality through the critical reading of the texts in the program.
(reference books)
1) TESTI (laddove si indica un’edizione specifica, si tratta di quella richiesta per la preparazione dell’esame):
• D. Chacon, La voz dormida; • A. Muñoz Molina, La noche de los tiempos; • J. Cercas, Anatomía de un instante.; • José Sanchis Sinisterra, ¡Ay, Carmela!, in Id., Ñaque. ¡Ay, Carmela!, edición de Manuel Aznar Soler, Madrid, Cátedra; • Juan Mayorga, Himmelweg, in Id., Teatro sulla Shoah, edizione di Enrico Di Pastena, Pisa, ETS; • José Ramón Fernández, J’attendrai, Valencia, Alupa.
2) CRITICA e NOZIONI DI STORIA E STORIA LETTERARIA:
a) L. Rodríguez Cacho, Manual de historia de la literatura española, vol. II, Siglos XVIII al XX, Madrid, Castalia (alcune parti indicate dalla docente); b) F. Antonucci, Il Novecento letterario spagnolo: percorsi, Pisa, ETS (capitoli 1, 2, 3, 6, 7); c) L. Chines, C. Varotti, Che cos’è un testo letterario, Roma, Carocci (cap. 3); c)d) José Luis García Barrientos, Cómo se comenta una obra de teatro, Madrid, Síntesis (alcune parti indicate dal docente); e) Le introduzioni alle edizioni consigliate (vedi punto 1, Testi) ed eventuali altri materiali critici che verranno indicati dalla dai docente docenti sul suo loro sito; d)f) Tutti i materiali di supporto messi a disposizione o indicati dai docenti durante il corso o durante il colloquio presenziale (per i non frequentanti).. José Luis Romero, La città e le idee. Storia urbana del Nuovo Mondo, Napoli, Guida, 1989
S. Buarque de Hollanda, Raízes do Brasil, São Paulo, Companhia das Letras, 1995, pp. 93-138 (cap. IV O semeador e o ladrilhador) [tr. it. Radici del Brasile, Firenze, Giunti, 2000 (cap. IV Il seminatore e il lastricatore)] L. Fessler Vaz, Dos cortiços às favelas e aos edifícios de apartamentos – a modernização da moradia no Rio de Janeiro, “Análise social”, vol. XXIX, 127, 1994, pp. 581-597; R. Francavilla, ‘’Non chiediamo permesso: sfondiamo la porta’’. La letteratura e la favela, in Voci dal margine. La letteratura di ghetto, favela, frontiera, Roma, Artemide, 2012, pp. 77-88;
A. Azevedo, O cortiço (tr. it. Il cortiço, Pescara, Ianieri, 2008); P. Lins, Cidade de Deus (tr.it. Città di Dio, Torino, Einaudi, 1999).
|