Teacher
|
CHIANTINI MONICA
(syllabus)
The course’s analitic lineaments will pursue a diachronic recognition of the justice’s evolution during various centuries, according to a non linear ermeneutic path and its whole empirical-practical experiences. In particular, the examination of the juridical system and the rituals that abide to the trial will take place in a non uniformal historical – juridical standard, which contemplate a compositive and extrajuridical resolution of conflicts, with afflictive penalties, and that will coexist until the beginning of the XIII century, with the birth of ordines iudiciarii and the strict formalization of the usual phases of the roman – canonical’s procedures. It will be transformed in details by local laws, even though the trial’s general process will remain the same through centuries. Next we will consider the newest changes and the firsts criminalistic science’s speculations which the Ancien Regime’s legal practice will refer to. The course will also analize the new juridical system’s profiles, the usual normatives and the main istitutes that mark, in their gradual and progressive being, the second Modern Age until the last outcome deriving from the juridical enlightment, following an european path.
(reference books)
Testi di riferimento studenti non frequentanti
Le dispense segnalate in calce verranno fornite direttamente dal docente a seguito di una richiesta del discente da inoltrare al seguente indirizzo di posta elettronica: monica.chiantini@gmail.com
M. Ascheri, Profili dei tribunali dal Medioevo all’Età moderna
M. Chiantini, Note di diritto e procedura penale. Secoli XVI-XVIII
Il programma comprende inoltre lo studio dei capitoli delle seguenti monografie: M.VALLERANI, La giustizia pubblica medievale, Bologna, 2005(capp. I e II)
M.ASCHERI, Tribunali, giuristi e istituzioni, Bologna, 1989 (capp. I-II-III)
Testi di riferimento studenti frequentanti:
Per gli studenti frequentanti l’esame finale verterà sulle dispense segnalate di seguito. In alternativa è prevista la redazione e la discussione pubblica di un elaborato, concordato con il docente, inerente ad una delle tematiche trattate durante il corso delle lezioni.
Le dispense segnalate in calce verranno fornite direttamente dal docente a seguito di una richiesta del discente da inoltrare al seguente indirizzo di posta elettronica: monica.chiantini@gmail.com
M. Ascheri, Profili dei tribunali dal Medioevo all’Età moderna
M. Chiantini, Note di diritto e procedura penale. Secoli XVI-XVIII
|