Teacher
|
FIORUCCI MASSIMILIANO
(syllabus)
Knowing the intercultural dimension of the Italian school and the main strategies of integration of foreign pupils. Identify the key factors that determine international migration. Knowing the statistics on immigration in Italy. Comparing different definitions of "cultural difference". Understanding the links between migration and immigration. THE THEORETICAL AND PRACTICAL FIELD OF INTERCULTURAL EDUCATION. THE CULTURAL MEDIATION. THE DISCIPLINES OF INTERCULTURAL EDUCATION. GLOBALIZATION AND THE DYNAMICS OF MIGRATION FLOWS. IMMIGRATION IN ITALY AND EUROPE. EMIGRATION, IMMIGRATION AND SOCIO-CULTURAL DIVERSITY. THE DOUBLE ABSENCE OF THE MIGRANT: ILLUSIONS OF THE EMIGRANT AND IMMIGRANT SUFFERING.
(reference books)
1. CATARCI M., Le forme sociali dell’educazione. Servizi, Territori, Società, Franco Angeli, Milano 2013. 2. CATARCI M., FIORUCCI M., TRULLI M., L'ABC della cittadinanza. Indagine sulle Scuole di italiano per stranieri promosse dall’associazionismo a Roma e provincia, Franco Angeli, Milano 2014 (il testo è disponibile gratuitamente al seguente link: http://www.creifos.org/pdf/abc.pdf ) 3. GIANTURCO G., L’intervista qualitativa. Dal discorso al teso scritto, Guerini, Milano 2005. 4. SAYAD A., La doppia assenza. Dalle illusioni dell'emigrato alle sofferenze dell'immigrato, Raffaello Cortina, Milano 2001; 5. FIORUCCI M. (a cura di), Un’altra città è possibile. Percorsi di integrazione delle famiglie Rom e Sinte a Roma: problemi, limiti e prospettive delle politiche di inclusione sociale, Geordie Onlus, Roma 2010 (il testo è disponibile gratuitamente al seguente link: http://www.creifos.org/pdf/altra_citta_possibile.pdf); 6. FIORUCCI M., LOPEZ G. (a cura di), John Dewey e la pedagogia democratica del ‘900, Roma Tre Press, Roma 2017
|