Teacher
|
MARENZI SAMANTHA
(syllabus)
The course analyzes some experiences on the border between theater and dance, and between East and West. The European scene that finds the link between body and word is observed here from the point of view of Japanese performative avant-gardes. Subjects: Butō and the legacy of French literature and German dance, theatrical anthropology and the identification of the actor's / dancer's art principles in different cultures, action and expression in the mid-twentieth century dance, the word and the movement in Pina Bausch Tanztheater.
(reference books)
Eugenio Barba, Nicola Savarese, L’arte segreta dell’attore, edizioni di pagina, Bari 2011 (acquistabile anche in formato pdf sul sito della casa editrice) Matteo Casari, Elena Cervellati (a cura di), Butō. Prospettive europee e sguardi dal Giappone, Bologna, Dipartimento delle Arti e ALMADL, 2015, limitatamente ai saggi IV, V, VI, VII, IX, XI (il volume è scaricabile al link http://amsacta.unibo.it/4352/ ) - Film Pina, regia di Wim Wenders, 2011 - Dispense a cura della docente (disponibili sul sito del corso www.teorieepratichedelladanza.it )
PER I NON FREQUENTANTI: I non frequentanti dovranno aggiungere al programma indicato il testo di Eugenia Casini Ropa, La danza e l'agitprop. I teatri non-teatrali nella cultura tedesca del primo Novecento, Imola, Cue Press, 2015
|