Teacher
|
CARBONE VINCENZO
(syllabus)
Themes:
School-Society Relationships; Models and Theories: Socialization, education and training; Economic development, social stratification, cultural integration; Theories: human capital, cultural capital, rational choice; Inequalities, differences, opportunities, social destinies; Educational and social mobility in Italy; Precariety, employability, labour market; Integration paths, conditionality and merit principle.
Laboratory activities with guided field research experiences: Training and learning: contexts, actors and processes; Methods and techniques for socio-educational research and for the analysis of training needs; Training and jobs in post-industrial societies: the case of young people and migrants. School / Work Transitions: Young people's study, work and life conditions; Migrant training and citizenship processes.
(reference books)
1. Fischer L. Lineamenti di Sociologia della scuola. Il Mulino 2007. 2. Carbone V., Russo Spena M., Per giungere e per restare. La formazione dei migranti nei contesti di partenza e di approdo. DeriveApprodi 2018. (*) 3. Carbone V., Gargiulo E., Russo Spena M., I confini dell'inclusione. La Civic integration tra selezione e disciplinamento dei corpi migranti. DeriveApprodi, 2018. (*) 4. Carbone V., Formazione e precarietà nel basso terziario. Laurearsi in Scienze della Formazione e lavorare nei servizi a Roma, pp. 291-310, DOI: 10.12828/90563, in N.2/2018. Per i non frequentanti in aggiunta: 5. Carbone V., Città eterna, precarie vite. Aracne, 2013.(**) 6. Benadusi L., Censi A., Fabretti V., Educazione e socializzazione. Lineamenti di sociologia dell'educazione. FrancoAngeli 2004.
(*) sconti del 40% riservati agli studenti inviando una mail: acquisti@deriveapprodi.org; per informazioni v.carbone@uniroma3.it (**) (Scaricabile dalla sezione Documenti del sito docente, oppure dal sito https://independent.academia.edu/ecarbone).
|