Derived from
|
20702657 DANCE THEORIES AND PRACTICES FROM THE 18TH THROUGH THE 21ST CENTURIES in DAMS - Theatre - Music - Dance LM-65 N0 LO IACONO CONCETTA
(syllabus)
TITLE: RUSSIA / AMERICA The art of dance as a political tool (L-ART / 05) - Professor: Concetta Lo Iacono - credits 6
- Dance Theatre at the time of the Tsars. In particular Italian artists, Maria Taglioni's and Virginia Zucchi’s tournées
- The artistic and choreographic avant-garde in the years of the Russian Revolution
- The Russian born Balanchine in the States: his Apollon Musagète.
- Apollo’s Angels in USA.
- Cold war and nowadays Cold war 2.0
VIDEOGRAPHY AND THREE MANDATORY TEXTS
(reference books)
VIDEOGRAPHY AND 3 MANDATORY TEXTS:
1. Concetta Lo Iacono, Il volo di Tersicore. Una storia per immagini del balletto russo (1636 - 2009), Massimiliano Piretti Editore, Bologna (in corso di pubblicazione) 2. Christina Ezrahi, I Cigni del Cremlino. Balletto e potere nella Russia sovietica, Gremese, Roma 2017 3. Donatella Gavrilovich, Le arti e la danza. I coreografi russi e sovietici tra riforma e rivoluzione, Universitalia, Roma 2012
For non attending students: all texts and videos in bibliography and 1 book more choosen from the list below
1. Jennifer Homans, Apollo’s Angels: a History of Ballet, Random House, New York, 2010 2. Elena Cervellati, Théophile Gautier e la danza. La rivelazione del corpo nel balletto del XIX secolo, Clueb, Bologna 2007 3. Vito Di Bernardi, Cosa può la danza. Saggio sul corpo, Bulzoni editore, Roma 2012 4. Madison U. Sowell, Debra H. Sowell, Francesca Falcone, Patrizia Veroli, Icônes du Ballet Romantique. Marie Taglioni et sa famille, Gremese, Roma 2016 5. Marie Taglioni, Souvenirs, a cura di Bruno Ligore, Gremese, Roma 2017 6. Orlando Figes, La danza di Nataša. Storia della cultura russa (XVIII-XX secolo), Giulio Einaudi editore, Torino 2004
5 videos choosen from the list below:
1. Schiaccianoci, coreografia Ivanov e Petipa (oppure di Balanchine: Jewels , Tarantella e Tchajkovskij Pas de Deux). Oppure una versione del Il Lago dei Cigni 2. Giselle, interprete Galina Ulanova (oppure di Balanchine: Sinfonia in do, Apollon) 3. Le Fiamme di Parigi, ricostruzione di Alexei Ratmansky da Vasilij Vainonen (oppure Spartacus, cor. Grigorovich, interprete Vassilev, oppure La Muette de Portici, musica Auber, regia di Emma Dante) 4. Pétrouchka, cor. Fokin, int. Nureijev (oppure Les Noces, cor. B. Nijinska); 5. Romeo and Juliet, cor. Lavrovskij, int. Galina Ulanova (oppure cor. MacMillan, int. Alessandra Ferri) Facoltativo, a proposito delle ricostruzioni filologiche del repertorio, il confronto di due versioni di Raymonda, mus. Glazunov: Teatro Bolshoi (int. N. Bessmertnova) e Teatro alla Scala (int. A. Novikova). Cfr. anche Sylvie Guillem au travail (Raymonda, cor. Noureev) nella raccolta di film di A. Labarthe, La danse au travail (2012).
|