Derived from
|
20702670 HISTORY AND ANALYSIS OF MUSICAL INTERPRETATION L.M. in DAMS - Theatre - Music - Dance LM-65 N0 AVERSANO LUCA
(syllabus)
The course deals with the theory and the analysis of musical performance, both in terms of a specifically musicological approach (vocal and instrumental performance practices from the Baroque to the twentieth century), and on that of cultural history. In particular, it will be examined the figure of Maria Callas, also in the relations with the social context and with other arts (literature, theater, cinema, art, media).
(reference books)
- Selected essays which will be communicated at the beginning of the lessons - "Mille e una Callas. Voci e studi", a cura di Luca Aversano e Jacopo Pellegrini, II ed., Quodlibet, Macerata 2017.
Additional materials for student non attending the lessons: Book of free choice among: Enrico Careri, Studi su esecuzione e interpretazione. Vivaldi, Schubert, E.A. Mario, Lim, Lucca 2014; Arturo Toscanini: il direttore e l'artista mediatico, a cura di Marco Capra e Ivano Cavallini, Lim, Lucca 2011; Davide Bertotti, Il direttore d'orchestra da Wagner a Furtwängler : l'illustre aberrazione, L’epos, Palermo 2005; Hans-Heinrich Unger, Musica e retorica fra XVI e XVIII secolo, a cura di Elisabetta Zoni, Alinea Editrice, Firenze 2003; Ivano Cavallini, Il direttore d’orchestra. Genesi e storia di un’arte, Marsilio, Venezia 1998; Piero Rattalino, Storia del pianoforte, Il Saggiatore, Milano 2008; Bernard Sherman, Interviste sulla musica antica. Dal canto gregoriano a Monteverdi, Edt, Torino 2002.
|