(objectives)
The course is intended to offer an overview of film theories, in relation to specific periods and topics.
|
Code
|
20709119 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Profit certificate
|
Module:
(objectives)
The course is intended to offer an overview of film theories, in relation to specific periods and topics.
|
Code
|
20709119-2 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Profit certificate
|
Credits
|
6
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
L-ART/06
|
Contact Hours
|
36
|
Type of Activity
|
Core compulsory activities
|
Teacher
|
PRAVADELLI VERONICA
(syllabus)
The course analyses the modes of interpretation that have emerged since the late 1960s: textual analysis, psychoaalysis, feminist theory, cognitive studies, cultural studies, film-philosophy. We will focus in particular on gaze theory, Hitchcock's cinema up to Zizek's essay on Hitchcock's universe.
(reference books)
Required texts:
S. Žižek, L'universo di Hitchcock, Milano, Mimesis, 2008.
Course packet (c/o Copisteria CLP di Via G. Rocco, 11):
Sigmund Freud, “Il tramonto del complesso edipico” (1924), “Alcune conseguenze psichiche della differenza anatomica dei sessi” (1925), “La femminilità” (1932), in Elisabeth Young-Bruehl, a cura di, Freud sul femminile, Torino, Bollati Boringhieri, 1993. Raymond Bellour, “Di una storia” [estratto], “L’evidenza e il codice” e “Sistema di un frammento” in Id., L'analisi del film, Torino, Kaplan, 2005. Jacques Lacan, “Lo stadio dello specchio” in Id., Scritti, Torino, Einaudi, 1974. Jacques Lacan, “Lo sguardo come oggetto a” in Il Seminario. Libro IX. I quattro concetti fondamentali della psicoanalisi, Torino, Einaudi, 1979 (estratto). Christian Metz, Il significante immaginario, Venezia, Marsilio, 2006, pp. 46-71. Laura Mulvey, “Piacere visivo e cinema narrativo” e “Riflessioni su ‘Piacere visivo e cinema narrativo’ ispirate da Duello al sole” in Id. Cinema e piacere visivo, a cura di V. Pravadelli, Roma, Bulzoni, 2013. David Bordwell, “The Viewer’s Activity” in Id. Narration in the Fiction Film, Madison The University of Wisconsin Press, 1985, pp. 29-47. Frantz Fanon, Pelle nera maschere bianche, Milano, Marco Tropea Editore, 1996, pp. 97-103, 183-195. Veronica Pravadelli, “Identità, mascolinità e scenari postcoloniali ne Lamerica di Gianni Amelio” in «Imago» 1.1 2010, pp. 97-107. Gilles Deleuze, Cinema 2. L'immagine-tempo, Milano, Ubulibri, 1989, pp. 11-24, 37-43, 47-56, 175-193. Paolo Bertetto, “L'analisi interpretativa. Mulholland Drive,” in Id., a cura di, Metodologie di analisi del film, Roma-Bari, Laterza, 2006 e succ. ed.
Films: a selection of early films, C.B. De Mille, The Cheat (1915), C. Badger, It (1927), K. Vidor, The Crowd (1928), R. Siodmak e E. G. Ulmer, Menschen am Sonntag (1930), Pietro Germi, La città si difende (1951), A. Hitchcock, Rear Window (1954), Psycho (1960), The Birds (1963), G. Amelio, Lamerica (1996), D. Lynch, Mulholland Drive (2001).
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From 26/02/2018 to 19/05/2018 |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Written test
|
|
|
Module:
(objectives)
The course is intended to offer an overview of film theories, in relation to specific periods and topics.
|
Code
|
20709119-1 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Profit certificate
|
Credits
|
6
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
L-ART/06
|
Contact Hours
|
36
|
Type of Activity
|
Core compulsory activities
|
Teacher
|
PRAVADELLI VERONICA
(syllabus)
The course considers film theory from the origins to today. The program focuses on the theories of the silent period, in particulr the French and the German context up to Walter Benjamin's "The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility" (1935-6). starting from 1920s and 1930s theories we will then consider the recent debates on cinema and modernity.
(reference books)
Required texts: Walter Benjamin, L'opera d'arte nell'epoca della sua riproducibilità tecnica [1935-6], Torino, Einaudi, 1966 e succ. ed.
Course packet (c/o Copisteria CLP di Via G. Rocco, 11): Hugo Münsterberg, da Film. Uno studio psicologico (1916) in Giovanna Grignaffini, Sapere e teorie del cinema. Il periodo del muto, Bologna, Editrice Clueb, 1989, pp. 137-165. Jean Epstein, “Ingrandimento” (1921) in Grignaffini, cit., pp. 175-180; “Alcune condizioni della fotogenia” (1923) in «Cinema & Cinema», n. 64, maggio-agosto 1992, cit., pp. 119-122. Giulia Carluccio, « La naissance du Cinéma ou la naissance de l'amour du Cinéma: Forfaiture, » in «Cinema & Cinema», cit., pp. 53-72. Béla Balázs, da L'uomo visibile (1924) in Grignaffini, cit., pp. 195-227; da L’uomo visibile, a cura di L. Quaresima, Torino, Lindau, 2008, pp. 169-170, 289-290. Rudolf Arnheim, da Film come arte (1933) in Guido Aristarco, a cura di, Teorici del film. Da Tille a Arnheim, Torino, Celid, 1980, pp. 397-416. Georg Simmel, Le metropoli e la vita dello spirito [1903], a cura di P. Jedlowsky, Roma, Armando Editore, 1995, rist, 2009 (estratto). Siegfried Kracauer, “Culto del divertimento” (1926) in Id., La massa come ornamento, Napoli, Prismi, 1982, pp. 79-84. Sarah Cooper, “Classical Souls” in The Soul of Film Theory, London, Palgrave Mcmillan, 2013. Francesco Casetti, “La nascita del cinema e l’ambiente della metropoli,” in G. Alonge e F. Mazzocchi, a cura di, Ombre metropolitane, I quaderni del castello di Elsinore, Dams Torino, 2002. Tom Gunning, “An Aesthetic of Astonishment: Early Film and the (In)credulous Spectator” in Leo Braudy and Marshall Cohen, ed. by, Film Theory and Criticism, 7th ed., New York, Oxford UP, 2009, pp. 736-750. Veronica Pravadelli, “Il cinema dei primi anni ’30: modernità e autoaffermazione femminile” in Id., La grande Hollywood. Stili di vita e di regia nel cinema classico americano, Venezia, Marsilio, 2007 (estratto). Veronica Pravadelli, “Dive al lavoro: working girls e donne forti nel cinema muto americano. Il caso di Clara Bow, the ‘It Girl’” in «Agalma» n. 21, 2011. Lorenzo Marmo, Roma e il cinema del dopoguerra. Neorealismo melodramma noir, Roma, Bulzoni, 2018 (in corso di pubblicazione, estratto). Sigmund Freud, “Il tramonto del complesso edipico” (1924), “Alcune conseguenze psichiche della differenza anatomica dei sessi” (1925), “La femminilità” (1932), in Elisabeth Young-Bruehl, a cura di, Freud sul femminile, Torino, Bollati Boringhieri, 1993. Raymond Bellour, “Di una storia” [estratto], “L’evidenza e il codice” e “Sistema di un frammento” in Id., L'analisi del film, Torino, Kaplan, 2005. Jacques Lacan, “Lo stadio dello specchio” in Id., Scritti, Torino, Einaudi, 1974. Jacques Lacan, “Lo sguardo come oggetto a” in Il Seminario. Libro IX. I quattro concetti fondamentali della psicoanalisi, Torino, Einaudi, 1979 (estratto). Christian Metz, Il significante immaginario, Venezia, Marsilio, 2006, pp. 46-71. Laura Mulvey, “Piacere visivo e cinema narrativo” e “Riflessioni su ‘Piacere visivo e cinema narrativo’ ispirate da Duello al sole” in Id. Cinema e piacere visivo, a cura di V. Pravadelli, Roma, Bulzoni, 2013. David Bordwell, “The Viewer’s Activity” in Id. Narration in the Fiction Film, Madison The University of Wisconsin Press, 1985, pp. 29-47. Frantz Fanon, Pelle nera maschere bianche, Milano, Marco Tropea Editore, 1996, pp. 97-103, 183-195. Veronica Pravadelli, “Identità, mascolinità e scenari postcoloniali ne Lamerica di Gianni Amelio” in «Imago» 1.1 2010, pp. 97-107. Gilles Deleuze, Cinema 2. L'immagine-tempo, Milano, Ubulibri, 1989, pp. 11-24, 37-43, 47-56, 175-193. Paolo Bertetto, “L'analisi interpretativa. Mulholland Drive,” in Id., a cura di, Metodologie di analisi del film, Roma-Bari, Laterza, 2006 e succ. ed.
Filmografia indicativa: selezione di film delle origini, C.B. De Mille, The Cheat (1915), C. Badger, It (1927), K. Vidor, The Crowd (1928), R. Siodmak e E. G. Ulmer, Menschen am Sonntag (1930), Pietro Germi, La città si difende (1951), A. Hitchcock, Rear Window (1954), Psycho (1960), The Birds (1963), G. Amelio, Lamerica (1996), D. Lynch, Mulholland Drive (2001).
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From 26/02/2018 to 19/05/2018 |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Written test
|
|
|
|