Derived from
|
20710013 THEORETICAL PHILOSOPHY in Philosophy L-5 CALCATERRA ROSA MARIA
(syllabus)
The aim of the course is to offer some fundamental tools to understand the lexicon and some core issues related to the development of the concepts of experience, action and language within the pragmatist rethinking of modern empiricism. In module A, the analysis of the lexicon and some conceptual issues of D. Hume’ s empiricism will be compared to seminal texts of classical pragmatist philosophers. In module B, the reconstruction of the nexus among the key-concepts of experience, action and language in G. Vailati and R. Rorty’s thinking will be in focus.
(reference books)
Module A D. Hume, Ricerca sull’intelletto umano, Laterza 2009. Ch. S. Peirce, “Il fissarsi della credenza” e “Come rendere chiare le nostre idee”, in Ch. S. Pierce, Scritti scelti, UTET 2008: pp. 185-228 (disponibili in fotocopia). W. James, Pragmatismo, Aragno 2007: pp. 7-77 e 97-161.
Recommended texts: R. M. Calcaterra, G. Maddalena, G. Marchetti (a cura di), Il Pragmatismo. Dalle origini agli sviluppi contemporanei, Carocci 2017: pp.13-219. G. Maddalena, Peirce, La Scuola 2015. S. Marchetti, James, La Scuola 2017. A. Santucci, Introduzione a Hume, Laterza 2005.
Module B G. Vailati, Gli strumenti della ragione, Il Poligrafo 2003: pp. 141-176 e 239-297. R. Rorty, La metafisica di Dewey in Idem, Conseguenze del pragmatismo, Feltrinelli 1986: pp. 93-106. R. M. Calcaterra, Filosofia della contingenza. Le sfide di Richard Rorty, Marietti 2016.
Recommended texts: R. M. Calcaterra, G. Maddalena, G. Marchetti (a cura di), Il Pragmatismo. Dalle origini agli sviluppi contemporanei (a cura di), Carocci 2017: pp.13-219. M. Ferrari, Giovanni Vailati e l’epistemologia europea del primo Novecento e Idem, Vailati, Leibniz e la ‘rinascita leibiniziana’ , in M. Ferrari, Non solo idealismo. Filosofi e filosofie in Italia tra Ottocento e Novecento, Le Lettere 2006: pp. 141-164 e pp. 165- 204. S. Franzese, L’uomo indeterminato. Saggio su William James, D’Anselmi 2000. S. Marchetti, James, La Scuola 2017.
|