Teacher
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RONCHEY SILVIA
(syllabus)
Title of the course: What is Byzantium and why to study it? An introduction to Byzantine culture
Description of the course: Between the second World War and the beginning of the XXI century, studies have registrered an "explosive growth" of researches on the Byzantine world, as Glenn Bowersock (G. Bowersock, Storms over Byzantium, “New York Review of Books”, 21 November 2013) wrote. In these years Byzantine studies “grew dramatically from academic obscurity into an industry”. The first part of the course of BYZANTINE CULTURE aims to anwer the questions: What is Byzantium? Why to study it? Why is it important? And why should it be for scholars of other disciplines? The two main purposes of the course are thus: (1) show the role of Byzantium in the perpetuation of the forms of literature, art, study and thought of 'our' west European culture; (2) enlighten the sesnse of the thousand-year old Byzantine experimen not only in political and religious history but also in the history of the idea of state and in the geopolitical trends.
(reference books)
- Mandatory texts: • S. Ronchey, Lo Stato Bizantino, Torino, Einaudi Tascabili, 2002 • S. Ronchey, Bisanzio fino alla quarta crociata, in A. Barbero e S. Carocci (a cura di), Storia d'Europa e del Mediterraneo, vol. VIII, Roma, Salerno, 2006, pp. 215-255
- Optional exam texts:
• G. Ostrogorsky, Storia dell’impero bizantino, Torino, Einaudi Tascabili, 2005 • Pertusi, Bizantina, Civiltà, in “Enciclopedia Italiana”, App. II/1 (1938-48), Roma 1948, pp. 414 sgg • AA.VV., Il mondo bizantino, I: L’impero romano d’Oriente (330-641), C. a c. di C. Morrisson, edizione italiana a c. di S. Ronchey e T. Braccini, Torino, Einaudi, 2007 [capitoli a scelta da concordare con la docente] • AA.VV., Il mondo bizantino, II: l’Impero bizantino (641-1204), a c. di J.-C. Cheynet, edizione italiana a c. di S. Ronchey e T. Braccini, Torino, Einaudi, 2008 [capitoli a scelta da concordare con la docente] • AA.VV., Il mondo bizantino. III: L’Impero greco (1204-1453), a c. di A. Laiou e C. Morrisson, edizione italiana a c. di S. Ronchey e T. Braccini, Torino, Einaudi, 2013 [capitoli a scelta da concordare con la docente] • AA.VV., Lo spazio letterario del Medioevo, III/2. La cultura bizantina, a c. di G. Cavallo, Roma, Salerno, 2004 [capitoli a scelta da concordare con la docente] • AA.VV., L’uomo bizantino, a c. di G. Cavallo, Roma-Bari, Laterza, 1992 • Kazhdan, Bisanzio e la sua civiltà, Roma-Bari, Laterza, 1995 • Kazhdan, La produzione intellettuale a Bisanzio. Libri e scrittori in una società colta, Napoli, Liguori, 1983 • A.P. Kazhdan - S. Ronchey, L’aristocrazia bizantina, postfazione di L. Canfora, Palermo, Sellerio, 1999 • G. Dagron, Costantinopoli. Nascita di una capitale, trad. it. Einaudi 1991 • P. Schreiner, Costantinopoli, metropoli dai mille volti, Roma, Salerno, 2009 • S. Ronchey – T. Braccini, Il romanzo di Costantinopoli. Guida letteraria alla Roma d’Oriente, Torino, Einaudi, 2010 • J. Herrin, Bisanzio. Storia straordinaria di un impero millenario, trad. it., Milano, Corbaccio, 2008 • L. Brubaker, L’invenzione dell’iconoclasmo bizantino, trad. it., a c. di M. C. Carile, Roma, Viella, 2016 • S. Ronchey, Bisanzio Continuata. Presupposti ideologici dell’attualizzazione di Bisanzio nell’età moderna, in G. Cavallo (a cura di), Lo spazio letterario del medioevo, III/1. La cultura bizantina, Roma, Salerno, 2005, pp. 691-727 • S. Ronchey, Charles Diehl, o del bizantinismo, in C. Diehl, Figure bizantine, ed. it., Torino, Einaudi 2007, pp. vii-xiv • G. Ravegnani, I bizantini in Italia, Bologna, Il Mulino, 2004 - Foreign languages texts: N.B. Those who wish to use exam text in English, French or German are invited to ask the teacher.
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