Derived from
|
20710270 SOCIAL PSYCHOLOGY in Cognitive Sciences of Communication and Action LM-92 D'ERRICO FRANCESCA
(syllabus)
Introduction to the main theoretical approaches and constructs of social psychology. Social Cognition, Socio-Constructivism. Social Cognition, Social Identity and Social Emotions. Attitudes, social influence leadership charisma and persuasion. Groups, Majorities and Minorities, conformism and divergence. Prosocial and Aggressive behaviors. Intergroup relations. Verbal and multimodal communication in personal, organizational, educational and media contexts.
(reference books)
The books to read are:
NON-ATTENDING: • Hewstone, Stroebe, Jonas, Voci. (2015) Introduzione alla psicologia sociale. Il mulino, Bologna • Bellelli G. (2008). Le ragioni del cuore. Psicologia delle emozioni. Il mulino • Leone G. (2002) Fare ricerca in psicologia sociale. (primi 3 capitoli) • (uno a scelta tra) – Moscovici S. (2005) Le rappresentazioni sociali. Il mulino – Mucchi Faina A., Pacilli M.G., Pagliaro S.: L’influenza sociale. Il Mulino, Bologna 2012. – Sacchi S. e Brambilla M. Psicologia della moralità. Processi cognitivi, affettivi e motivazionali. Carocci, Roma 2014. – Catellani (1997) Psicologia politica. Il mulino.
ATTENDING • Hewstone, Stroebe, Jonas, Voci. (2015) Introduzione alla psicologia sociale. Il mulino, Bologna • Bellelli G. (2008). Le ragioni del cuore. Psicologia delle emozioni. Il mulino • Leone G. (2002) Fare ricerca in psicologia sociale. (primi 3 capitoli)
choose between : • partecipazione alla ricerca e studio 3 Articoli: 1. D’Errico F., Poggi I. (2017) “Humble” Politicians and Their Multimodal Communication. In: Gervasi O. et al. (eds) Computational Science and Its Applications – ICCSA 2017. ICCSA 2017. Lecture Notes in Computer Science, vol 10406. Springer, pp. 705-717 2. D'Errico F., Poggi I. (2013) Onestà, competenza o dominanza? Valori e discredito nei dibattiti politici, in "Sistemi intelligenti" 3/2012, pp. 455-480, doi: 10.1422/38987 3. Poggi I. and D’Errico F. (2010) Dominance in political debates. In A.A. Salah et al. (Eds.): Human Behavior Understanding, LNCS 6219, pp. 163--174. Springer, Heidelberg.
or: • Moscovici S. (2005) Le rappresentazioni sociali. Il mulino • Mucchi Faina A., Pacilli M.G., Pagliaro S.: L’influenza sociale. Il Mulino, Bologna 2012. • Sacchi S. e Brambilla M. Psicologia della moralità. Processi cognitivi, affettivi e motivazionali. Carocci, Roma 2014. • Catellani (1997) Psicologia politica. Il mulino.
|