Teacher
|
POSTIGLIONE ROCCO MARCELLO
(syllabus)
The students must choose two or three classical masterwork consistent with their curriculum, preferences, studies and vocational path. By means of what they will understand and interpretate, they are asked to develop their own reflection about the stage and the final part of their course. This activity will be supported by the Professor by means of: lessons about keywords and relevant concepts of philosophy and pedagogy suggestion of literature to interpretate the classical texts chosen
(reference books)
Two masterwork chosen in the list below:
Plato: Socrates' Apology
Crito Phaedo Repubblic Phedrus Laws
Aristotle Politic Etica
Agostino d’Ippona: De doctrina Christiana (L'istruzione cristiana) Confessiones (Le confessioni) De magistro
Tommaso d'Aquino De magistro (Il maestro)
Rousseau J. J., Emilio, v.e.. Komensky J. A., Didactica magna, v.e.. Heidegger M., Ernst Jünger, Oltre la linea, Milano, Adelphi, 1989. Jünger E., L’operaio, Parma, Guanda, 2004. Jünger E., La mobilitazione totale, Bologna, il Mulino, 1985. Jünger E., Nelle tempeste d’acciaio, Parma, Guanda, 2007. Pestalozzi J. H., Leonardo e Geltrude, v.e.. Froebel F., L’educazione dell’uomo, v.e.. Gentile G., La riforma della scuola in Italia, v.e.. Gentile G., La riforma dell’educazione Montessori M., Il metodo della pedagogia scientifica applicata all'educazione infantile, v.e.. Montessori M., L'autoeducazione nelle scuole elementari, v.e.. Vygotskij L. S., Pensiero e linguaggio, Roma-Bari, Laterza, 1992. Vygotskij L. S., Storia dello sviluppo delle funzioni psichiche superiori, Firenze, Giunti-Barbera, 2009. Theodor Wiesengrund Adorno, Minima moralia, Torino, Einaudi, 2005. Theodor Wiesengrund Adorno, Scritti sociologici, Torino, Einaudi, 1976. Bruner, J., La cultura dell’educazione, Feltrinelli, Milano 2002. Bruner, J., Verso una teoria dell'istruzione, Roma, Armando, 1982 Michel Foucault, Del governo dei viventi. Corso al Collège de France (1979-1980), Milano, Feltrinelli, 2014. Michel Foucault, Sorvegliare e punire. Nascita della prigione, Milano, Feltrinelli, 2005. Michel Foucault, Nascita della biopolitica. Corso al Collège de France (1978-1979), Milano, Feltrinelli, 2012. Schwartz Bertrand, Modernizzare senza escludere, Roma, Anicia, 1995 Milani Lorenzo, Esperienze Pastorali, Firenze, LEF, 1958. Milani Lorenzo, Opere, Meridiani, Milano, Mondadori, 2017. Becker Gary Stanley, Human Capital. A theoretical and empirical analysis, with special reference to education, 1964. The text can be studied in any language and edition.
|