Teacher
|
DEL PESCO DANIELA
(syllabus)
This course analyzes the masterpieces of Roman Baroque architecture from the end of the 16th century to the 17th century. In this period Rome was a leading center of the arts in Europe. Popes, cardinals, nobles, intellectuals and church officials continued to sponsor the Renaissance project of the restoration and embellishment of the city. While analyzing urbanism, architecture, sculpture and painting by some of the major artists of the period, we will consider the artistic trends that characterize the architecture of patronage in Counter-Reformation and Baroque Rome. Special attention will be given not only to the literary sources that shaped architectural theory, practice and criticism, but also to important issues such as propaganda, the viewer’s emotional engagement and the artist’s social status. You are required to read these books and use them as a reference for dates, names, and images. Grading will be based on participation to the lessons and the visits to the Roman baroque buildings, on an oral presentation/exam sopralluogo n 1: Santa Maria della Vittoria (6.30-12 e 16.30-18), mostra dell’Acqua Felice; palazzo Berbernini; San Carlino 10-13 e 15-17, Sant’Andrea al Quirinale (8-12 e 16-19 chiusa il martedì).
sopralluogo n 2: Santa Maria della Pace (appuntamento via della Pace 5, ore 10.45), Sant’Agnese in Agone, piazza Navona, palazzo Pamphili, Sant’Ivo alla Sapienza
sopralluogo n3: appuntamento a Santa Maria del Popolo, Santa Maria di Loreto(9-13; 16-18)e Santa Maria dei Miracoli, via del Corso, Gesu e Maria 8-12.30 15.30-19.30; palazzo Montecitorio; s.m. in via Lata
sopralluogo n 4:Oratorio dei Filippini( Vallicella 7.30-12; 16.30-19); san Giovanni dei Fiorentini, Sant’Andrea della valle
(reference books)
Roma barocca
L’argomento del corso è l’urbanistica e l’architettura a Roma nel Seicento, vista in primo luogo nel quadro dello sviluppo delle città europee dell’epoca. Saranno considerate, quindi, le infrastrutture (le strade, i ponti, i sistemi di difesa), gli spazi collettivi civili e religiosi (le piazze, i tribunali e le carceri, le basiliche, gli insediamenti degli ordini religiosi e monastici e le opere di assistenza), le abitazioni (ville, palazzi, alloggi comuni), i luoghi del lavoro, dello svago e della formazione universitaria. La cartografia storica della città sarà il punto di partenza per lo studio dell’attività di architetti e maestranze impegnate nella costruzione della città. Quattro sopralluoghi avranno lo scopo di verificare gli argomenti delle lezioni.
Testi da studiare per l’esame: 1) I. Insolera, Roma, Immagini e realtà dal X al XX secolo (Le città nella storia d’Italia, Laterza, Roma-Bari, Prima edizione 1980, sesta edizione 2002, capitoli 3,4,5. 2) L’attività architettonica di Palladio e di Michelangelo (manuale) 3) D. del Pesco, Architettura del Seicento, Utet, Torino 1998, pp. 1-107. 4)) R. Krautheimer, La Roma di Alessandro VII, Edizioni dell’Elefante, Roma 1985.
|