Teacher
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PEGORETTI ANNA
(syllabus)
Dante's first Readers, between verbal and visual exegesis (1321-1340)
The course aims to present a framework of the earliest reception of Dante's Comedy (within 1340), through an analysis of the first commentator and of the most important illuminated manuscripts of the time (especiallyEgerton 943, Dante Chantilly, Riccardianus-Braidensis) The course will start from the analysis of the difficult epistle to Cangrande (through its latest edition); secondly it will take into exam the earliest commentary (especially the prologues) of Iacopo Aligueri and Guido from Pisa, then Iacomo della Lana, The Anonimous theologist and the Florentine Exegesis. The third part of the course will be centred on the exam of the main illuminated manuscipts of the poem and on the analysis of the cncept o visula exegesis, that is what it means to comment a text through images.
(reference books)
- 'Epistola XIII', a cura di L. Azzetta, in 'Nuova edizione commentata delle opere di Dante, vol. V. Epistole. Egloge. Questio de aqua et terra', a cura di Marco Baglio, Luca Azzetta, Marco Petoletti e Michele Rinaldi, Introduzione di Andrea Mazzucchi, Roma, Salerno editrice, 2016 - AZZETTA L., '«Ad intelligenza del la presente Comedia... ». I primi esegeti di fronte al “poema sacro”', in 'Dante e la sua eredità a Ravenna nel Trecento', a cura di Marco Petoletti, Ravenna, Longo, 2014, pp. 87–114 - BELLOMO S., 'Dizionario dei commentatori danteschi. L’esegesi della «Commedia» da Iacopo Alighieri a Nidobeato', Firenze, Olschki, 2004 (Introduzione) - ID., 'L’interpretazione di Dante nel Tre e nel Quattrocento', in 'Storia della letteratura italiana, IX. La critica letteraria dal Due al Novecento', a cura di Paolo Orvieto, Roma, Salerno editrice, 2003, pp. 131–59 - notepaper about commentators (Iacopo e Pietro Alighieri, Graziolo Bambaglioli, Iacomo della Lana, Anonimo Latino (Anonimo Lombardo e Anonimo Teologo), Ottimo, Amico dell’Ottimo, Andrea Lancia, Guido da Pisa) in 'Censimento dei commenti danteschi, 1. Commenti di tradizione manoscritta (fino al 1480)', a cura di E. Malato e A. Mazzucchi, Roma, Salerno editrice, 2011.
About the figurative tradition of the Comedy: - BATTAGLIA RICCI L., 'La tradizione iconografica della «Commedia»', in 'Dante e la fabbrica della Commedia'. Atti del Convegno internazionale di studi «Dante e la fabbrica della Commedia» (Ravenna 2006), a cura di D. Domini, G. Gruppioni e A. Cottignoli, Ravenna, Longo, 2008, pp. 239–54 - EAD., 'Un sistema esegetico complesso: il Dante Chantilly di Guido da Pisa', in «Rivista di Studi Danteschi», VIII, 1 (2008), pp. 83–100 - MIGLIO L., 'I commenti danteschi: i commenti figurati', in 'Intorno al testo. Tipologie del corredo esegetico e soluzioni editoriali', Atti del Convegno di Urbino (1-3 ottobre 2001), Roma, Salerno editrice, 2003, pp. 377–401 - PEGORETTI A., 'Il manoscritto Egerton 943 della British Library', in 'Il manoscritto Egerton 943. Dante Alighieri, Commedia. Saggi e commenti', a cura di Marco Santagata, Roma, Istituto dell’Enciclopedia Italiana, 2015, pp. 41–87 - ZANICHELLI G. Z., 'L’immagine come glossa. Considerazioni su alcuni frontespizi miniati della «Commedia»', in M.M. DONATO et alii, 'Dante e le arti visive', Milano, Unicopli, 2006, pp. 109-148
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