Teacher
|
COSTA SIMONA
(syllabus)
Title of the course: Pirandello: novel and drama writer
Description of the course: The course aims to retrace Pirandello's narrative evolution, starting from his earlier novels (L'esclusa and Il turno) and the earlier tales and arriving to his latest novel, Uno nessuno e centomila and to the surrealistic writing of the Thirties. In addition the course will take into consideration some drama works, such as da Così è (se vi pare), Sei personaggi and the unfinished I giganti della montagna, which will be investigated in their original character and in their innovative dramaturgical features.
(reference books)
Bibliography:
Pirandello's Whole work is avalible in the Mondatori's collection «Meridiani», in the following volumes: Tutti i romanzi, a cura di G. Macchia con la collaborazione di M. Costanzo, 2 voll., Milano, Mondadori,1973; Novelle per un anno, a cura di M. Costanzo, Premessa di G. Macchia, 3 voll., 6 tomi, ivi, 1985-1990; Maschere nude, a cura di A. d’Amico, premessa di G. Macchia, 4 voll., ivi, 1986-2007 (vol. III e vol. IV a cura di A. d’Amico con la collaborazione di A. Tinterri. Il vol. IV comprende, inoltre, le Opere teatrali in dialetto, a cura di A. Varvaro, con un’introduzione di A. Camilleri, dal titolo Una storia di contraddizioni e ripensamenti); Saggi e interventi, a cura e con un saggio introduttivo di F. Taviani e una testimonianza di A. Pirandello, ivi, 2006.
A re-edition of pirandello's poetic production is available in Tutte le poesie, introduzione di F. Nicolosi, note di M. Lo Vecchio-Musti, Milano, Mondadori, («Oscar»), 1982.
a useful collection of interviews to Pirandello is in Pirandello. «Parole da dire, uomo, agli altri uomini», a cura di I. Pupo, pref. di N. Borsellino, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2002.
Critical text for consultation: A biography of Pirandello can be found in G. Giudice, Luigi Pirandello, Torino, UTET, 1963 Critical essays for a general framework of the author: - L. Lugnani, Pirandello. Letteratura e teatro, Firenze, La Nuova Italia, 1970 - G. Debenedetti, Il romanzo del Novecento, Milano, Garzanti, 1971 - P. Puppa, Fantasmi contro giganti (Scena e immaginario in Pirandello), Bologna, Patron, 1978 - U. Artioli, L’officina segreta di Pirandello, Roma-Bari, Laterza, 1989 - N. Borsellino, Ritratto e immagini di Pirandello, Roma-Bari, Laterza, 1991 - G. Mazzacurati, Pirandello nel romanzo europeo, Bologna, Il Mulino, 1987; Id., Stagioni dell’Apocalisse. Verga, Pirandello e Svevo, Torino, Einaudi, 1998 - V. Spinazzola, Il romanzo antistorico, Roma, Editori Riuniti, 1990 - R. Luporini, Pirandello, Roma-Bari, Laterza, 1999 - G. Macchia, Pirandello o la stanza della tortura, Milano, Mondadori, 2000 - A. R. Pupino, Pirandello:maschere e fantasmi, Roma, Salerno Editrice, 2000; Id., La maschera e il nome. Interventi su Pirandello, Napoli, Liguori, 2001; Id., Pirandello o l’arte della dissonanza. Saggio sui romanzi, Roma, Salerno Editrice, 2008; Id., Pirandello. Poetiche e pratiche di umorismo, ivi, 2013 - M. Guglielminetti, Pirandello, Roma, Salerno Editrice, 2006 - S. Costa, Introduzione, in L. Pirandello, Opere, vol. I, Milano-Napoli, Ricciardi, 2015 - P. Frassica, Introduzione, in L. Pirandello, Opere, vol. II, Milano-Napoli, Ricciardi, 2015 - C. Vicentini, Pirandello. Il disagio del teatro, Venezia, Marsilio, 2016 - B. Alfonzetti, Pirandello. L’impossibile finale, Venezia, Marsilio, 2017
Sull’estetica di Pirandello: - G. Andersson, Arte e teoria. Studi sulla poetica del giovane Luigi Pirandello, Stockolm, Almqvist e Wiksell, 1966 - C. Vicentini,L’estetica di Pirandello, Milano, Mursia, 1970
Su lingua e stile di Pirandello: - B. Terracini, Le «Novelle per un anno» di Luigi Pirandello, in Id., Analisi stilistica. Teoria, storia, problemi, Milano, Feltrinelli, 1966, pp. 283-395 - M. Guglielminetti, Il soliloquio di Pirandello, in Id., Il romanzo del Novecento italiano. Strutture e sintassi, Roma, Editori Riuniti, 1986, pp. 55-97 - G. Nencioni, Di scritto e di parlato. Discorsi linguistici, Bologna, Zanichelli, 1983, pp. 126-179; Id., Tra grammatica e retorica. Da Dante a Pirandello, Torino, Einaudi,1983, pp. 176-190 e 210-253; Id., Saggi e memorie, Pisa, Scuola Normale Superiore, 2000, pp. 237-247 - M. L. Altieri Biagi, La lingua in scena, Bologna, Zanichelli, 1980, pp. 162-221
Further indication will be provided during the course
|