Teacher
|
PERUCCHINI PAOLA
(syllabus)
The course introduces to the theoretical approaches and the main concepts of developmental and educational psychology. The first part aims to provide the student with the presentation of the discipline and of its methods of study, the nature of childhood, the biological and environmental factors in the development. The second part presents the different aspects of child development: social and relational, cognitive, linguistic and communicative, and emotional. The third part deals with instruction and education by referring to different theoretical perspectives. Finally, the course approaches some basic learning, such as representing, reading, writing and conceptualizing.
(reference books)
• SCHAFFER H. R., PSICOLOGIA DELLO SVILUPPO. UN’INTRODUZIONE, CORTINA. • AURELI T., BASCELLI E., CAMODECA M, DI SANO S., IL BAMBINO IN CLASSE, CAROCCI, 2008. • CACCIAMANI S., PSICOLOGIA PER L’INSEGNAMENTO, LE BUSSOLE, CAROCCI, 2002.
In addiction, one of the following books: BAUMGARTNER E DEVESCOVI, I BAMBINI RACCONTANO, ERICKSON. BAUMGARTNER E BOMBI, BAMBINI INSIEME, LATERZA, 2005. BAUMGARTNER, IL GIOCO DEI BAMBINI, CAROCCI EDITORE 2003. BOMBI E PINTO, LE RELAZIONI INTERPERSONALI DEL BAMBINO, CAROCCI EDITORE 2002. BONDIOLI E SAVIO, OSSERVARE L’INFANZIA, EDITOR JUNIOR. CANNONI, IL DISEGNO DEI BAMBINI, CAROCCI EDITORE 2003. CHESS E THOMAS, CONOSCI TUO FIGLIO, GIUNTI EDITORE. ELIA E CASSIBBA, VALUTARE LA COMPETENZA SOCIALE, CAROCCI EDITORE, 2010. REFFIEUNA, LE RELAZIONI SOCIALI IN CLASSE: IL TEST SOCIOMETRICO, CAROCCI EDITORE, 2003. SCALISI, PELAGAGGI, FANINI, APPRENDERE LA LINGUA SCRITTA: LE ABILITÀ DI BASE, CAROCCI EDITORE, 2003. SELLERI, LA COMUNICAZIONE IN CLASSE, CAROCCI EDITORE, 2004. TANI E BAGATTI, IL BAMBINO AGGRESSIVO, CAROCCI EDITORE 2003
|