Teacher
|
ZIZIOLI ELENA
(syllabus)
Educators working today in multi-cultural contexts and to risk of "educational poverty". The children'books are un importante resource to planning of educational to help the children and his/her children to grow frees, to be city persons responsible, to recognize and to welcome the differences everybody. Throug hreading plans contemplated it will be stimulated therefore the reflection on some thematic knots to oppose the risks of marginalizzazione, of homologation, of colonization of the imaginary one, widening him/it look, forming to the empathy training the critical and divergent thought. They will analyze therefore the productions that the literature for the infancy offers today, distinguishing her various forms for the different bands of age, investigating the educational potentialities of it, and also examining some projects. The focus will be on an international initiative, the experience of the library boys on the island of Lampedusa, for the choice of the texts and the originality of the methodology adopted for the realization. Finality of the Course is to offer tools and methodologies for an education to the reading, with particular attention to the more contexts to risk, in the awareness that the access to the books and the reading is a right that must be practiced since the first infancy.
(reference books)
- Lorenzo Cantatore (a cura di), Primo: leggere, Edizioni Conoscenza, Roma 2017 (il testo sarà disponibile da novembre). Nota e introduzione (Lorenzo Cantatore e Ermanno Detti) e Cinque saggi a scelta: 2 della prima parte; 1 della seconda; 2 della terza.
- Massimiliano Fiorucci, Franca Pinto Minerva, Agostino Portera (a cura di), Gli alfabeti dell’intercultura, Edizioni ETS, Pisa, 2017. Voci: Confine di Gabriella D’Aprile; Didattica dei personaggi ponte di Vinicio Ongini; Narrazioni decentrate di Elena Zizioli; Shock culturale, migrazioni, resilienza di Alessandro Vaccarelli. Il testo è disponibile anche in e-book sul sito della casa editrice.
- Anna Grazia Lopez (a cura di), Decostruire l’immaginario femminile. Percorsi educativi per vecchie e nuove forme di condizionamento culturale, Edizioni ETS. Due saggi a scelta.
- Gianni Rodari, Grammatica della fantasia (qualsiasi edizione purché integrale).
- Elena Zizioli, I tesori della lettura sull’isola. Una pratica di cittadinanza possibile, Sinnos, Roma 2017.
Selection of one of the three reading plans:
First reading plans – Time: your story, my story.
Mariana Chiesa Mateos, Migrando, Orecchio Acerbo, Roma 2010. Cecilia Bartoli, Gli amici nascosti, Topipittori, Milano 2014, o, in alternativa, Manuel Salvi (a cura di), illustrazioni di Cristina Spanò, A braccia aperte. Storie di bambini migranti, Mondadori, Milano 2016. Pina Varriale, illustrazioni di Ilaria Urbinati, Yusuf è mio fratello, Mondadori, Milano 2015. Federico Appel, Pesi Massimi. Storie di sport, Razzismi, sfide, Sinnos, Roma 2017. Paloma Valdivia, Quelli di sopra e quelli di sotto, Kalandra Italia, Firenze 2009/2014 o, in alternativa, Nicole De Cock, Aan de overkant (On the far side), Gottmer Publishing Group, Haarlem 2006.
Second reading plans – Locations: here/elsewhere;central and peripheral areas.
Ubah Cristina Ali Farah, Il comandante del fiume, 66th and 2nd, Roma 2014. AA.VV., Centrifuga. Fughe, ritorni e altre storie, Sinnos, Roma 2016. Daniela Valente, Ilaria Bochicchio, Adrian vuole andare a scuola, Edizioni Coccole e Caccole, Castrovillari (CS) 2012. Nel caso fosse irreperibile: Gaëtan Dorémus, Una ricetta miracolosa, Terre di mezzo, Milano, 2016. Ljerka Rebrovic, Ivana Pipal, Città blu, città gialla, Terre di Mezzo, Milano, 2017. Aaron BecKer, Journey, Candlewick Press, Sormeville, 2013, (trad. it. Viaggio, Feltrinelli, Milano, 2014) o, in alternativa, Istvan Banyai, Dall’altra parte (The other side), Il Castoro, Milano 2006.
Third reading plans – Actions: the courage of decisions
Fabrizio Silei, Maurizio A.C. Quarello, L’autobus di Rosa, Orecchio Acerbo, Roma 2011. Nel caso fosse irreperibile: Fulvia degl’Innocenti, Anna Forlati, Io sono Adila. Storia illustrata di Malala Yousafzai, Settenove, Cagli (PU) 2015. Mac Barnett e Jon Klassen, Filo Magico, Terre di Mezzo, Milano 2016. Alessio Surian, Diego Di Masi, Emiliano Martino, Lorenzo Martino, Danilo Dolci. Verso un mondo nuovo, Mediterraneo, Becco Giallo, Sommacampagna (VR) 2015. Luisa Mattia, Luigi Ballerini, Cosa saremo poi, Lapis, Roma 2017, o, in alternativa, Christophe Léon, Reato di fuga, Sinnos, Roma 2015.
|