Teacher
|
PARIGI STEFANIA
(syllabus)
ITALIAN CINEMA. FROM THE ARRIVAL OF SOUND TO NEOREALISM Italian cinema in the Fascist era. Origins and development of neorealism in the political, moral, cultural and artistic climate of the second Postwar. Production and reception modes. Plurality of ideologies, poetics, and styles. Contamination of genres. Neorealistic iconography. Forms of aesthetic renovation. The critical debate of the time. Historiographic reevaluations, critical rereadings and theoretical analyses from the 60s to today.
(reference books)
TEXTS: Gian Piero Brunetta, Guida alla storia del cinema italiano 1905-2003, Einaudi, Torino 2003 (in particolare le pp. 73-204); David Bruni, Commedia degli anni anni trenta, Il Castoro, Milano 2013; Stefania Parigi, Neorealismo. Il nuovo cinema del dopoguerra, Marsilio, Venezia 2014 e 2016; a selection of texts edited by the teacher (available at the beginning of the course at the copisteria in Via G. Rocco, n. 11). FILMOGRAPHY: Gli uomini, che mascalzoni… (1932) di M. Camerini; 1860 (1934) di A. Blasetti); Vecchia guardia (1935) di A. Blasetti; Dora Nelson (1939) di M. Soldati; I grandi magazzini (1939) di Mario Camerini; Ossessione (1943) di L.Visconti; Paisà (1946) di R. Rossellini; Germania anno zero (1948) di R. Rossellini; Ladri di biciclette (1948) di V. De Sica; La terra trema (1948) di L.Visconti; Riso amaro (1949) di G. De Santis; Miracolo a Milano (1950) di V. De Sica; Il cammino della speranza (1950) di P. Germi; Bellissima (1951) di L. Visconti; Due soldi di speranza (1951) di R. Castellani; Lo sceicco bianco (1952) di F. Fellini; Pane, amore e fantasia (1953) di L. Comencini; Il grido (1957) di M. Antonioni. Films will be shown in full or in part during lessons. Dvd copies will be available at the Biblioteca "Lino Miccichè", via Ostiense 139.
|