Teacher
|
BORDI GIULIA
(syllabus)
The course will be divided into two modules. The first module "Outlines of medieval art history from the 4th to the 11th century" aims to provide the students with a basic knowledge of Medieval art, with important examples of art works and monumental contexts between late Antiquity and the Year 1000 (IV-XI century). The second module will complete the framework of Medieval Art, illustrating works of art and monumental contexts from the rebirth of the cities to the end of the Middle Ages (XI-XIV century). There are some planned visits that will constitute an integral part of the examination.
(reference books)
1) P. L. Cerchiari, E. De Vecchi, Arte nel tempo. Dalla preistoria al Medioevo, Bompiani, Milano 2004, Vol. I, Primo tomo, pp. 240-299 e Secondo tomo, pp. 302-651. Or: G. Cricco, F. P. Di Teodoro, Itinerario nell’arte (versione maior, gialla), Zanichelli, Milano 2003, vol. 1, pp. 282-511; vol. 2, pp. 512-571. 2) E. Kitzinger, Arte altomedievale, Einaudi, Torino 2005. 3) E. Castelnuovo, Arte delle città, arte delle corti (1983), Einaudi, Torino 2009. 4) Is requested the direct knowledge of the following churches in Rome: Santa Costanza e Sant’Agnese fuori le mura, Santa Maria Maggiore, St. John Lateran's Basilica, Lateran Baptistery, Santi Cosma e Damiano, San Clemente, Santa Prassede, Santa Cecilia in Trastevere, Santa Maria in Trastevere.
➢ On the main topics about Rome it is advisable to read the following books available at the library “L. Grassi”, Piazza della Repubblica, n. 10: S. Romano, E. Parlato, Roma e il Lazio. Il Romanico, Jaca Book-Palombi, Milano-Roma 2001. M. Andaloro-S. Romano, La pittura medievale a Roma. 312-1431, Corpus e Atlante: - M. Andaloro, L'orizzonte tardoantico e le nuove immagini. 312-468, v. I, Jaca Book-Palombi, Milano-Roma 2006. - S. Romano, Riforma e tradizione. 1050-1198, v. IV, Jaca Book-Palombi, Milano-Roma 2006. - S. Romano, Il Duecento e la cultura gotica (1198-1280 circa), v. V, Jaca Book-Palombi, Milano-Roma 2012. M. Andaloro, Atlante-percorsi visivi, v. I, Jaca Book-Palombi, Milano-Roma 2006.
Not attending students must also read:
5) P. Piva, Lo ‘spazio liturgico’: architettura, arredo, iconografia, in L’arte medievale nel contesto. 300-1300. Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di P. Piva, Jaca Book, Milano, 2006, pp.141-180, figg. 99-149. 6) Cadei, Le cattedrali all’origine del Gotico, in L’arte medievale nel contesto. 300-1300. Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di P. Piva, Jaca Book, Milano, 2006, pp. 105-138, figg. 69-97. 7) V. M. Schmidt, Tavole Dipinte. Tipologie, destinazioni e funzioni (secoli XII-XIV), ivi, pp. 205-244, figg. 172-197. N.B. To not attending students a direct knowledge of the monuments listed above is compulsory.
Ex 509 students The program for ex 509 students (4CF), is the following:
1) P. L. Cerchiari, E. De Vecchi, Arte nel tempo. Dalla preistoria al Medioevo, Bompiani, Milano 2004, Vol. I, Primo tomo, pp. 240-299 e Secondo tomo, pp. 302-651. Or: G. Cricco, F. P. Di Teodoro, Itinerario nell’arte (versione maior, gialla), Zanichelli, Milano 2003, vol. 1, pp. 282-511; vol. 2, pp. 512-571. 2) M. Andaloro, S. Romano, L’immagine nell’abside, in Arte e iconografia a Roma. Da Costantino a Cola di Rienzo, Jaca Book, Milano 2000, pp. 93-132. 3) P. C. Claussen, Marmo e splendore. Architetture, arredi liturgici, spoliae, ivi, pp. 193-225.
|