Teacher
|
D'AMATO MARINA
(syllabus)
The aim of the course is to provide tools for analysis and forecasting of social facts with specific reference to schools and training citizens. They will present interpretive theories of the social context, both from a historical and contemporary perspective. Particular attention will be devoted to the methodology of sociological research both qualitative and quantitative especially in function of the needs of the school and family context understanding.
(reference books)
Manuale Bagnasco, Cavalli, Sociologia generale, Il Mulino. 2 testo: M. D’Amato, Ci siamo persi i bambini, Laterza, 2014 3 testo a scelta tra (qualsiasi edizione): Max Weber, L'etica protestante e lo spirito del capitalismo Emile Durkheim, La divisione del lavoro sociale Herbet Marcuse, L'uomo ad una dimensione Erving Goffman, La vita quotidiana come rappresentazione Edgar Morin, I sette saperi necessari all'educazione del futuro Michel Foucault, Sorvegliare e punire Alain Touraine, La globalizzazione e la fine del sociale. Per comprendere il mondo contemporaneo 4 testo a scelta tra: M. D'Amato, Telefantasie, Nuovi paradigmi dell'immaginario, Franco Angeli, Milano, 2009 M. D’Amato, Museo e identità sociale. Proposte di mediazione culturale, Le Lettere, Florence 2011. M. D’Amato, Finzione e mondi possibili. Per una sociologia dell’immaginario, Universitaria, Padua 2011. M. D’Amato, I teleroi, Editori Riuniti, Rome, 1999. M. Gammaitoni, Storie di vita di artiste europee, Dal medioevo alla contemporaneità, Cleup, 2013 (redazione@cleup.it) M. Gammaitoni, Le arti e la politica, le risposte della sociologia, Cleup
|