Teacher
|
FIORUCCI MASSIMILIANO
(syllabus)
Knowing the intercultural dimension of the Italian society and the main strategies of integration of foreign people. Identify the key factors that determine international migration. Knowing the statistics on immigration in Italy. Comparing different definitions of "cultural difference". Understanding the links between migration and immigration. THE THEORETICAL AND PRACTICAL FIELD OF INTERCULTURAL EDUCATION. THE CULTURAL MEDIATION. THE DISCIPLINES OF INTERCULTURAL EDUCATION. GLOBALIZATION AND THE DYNAMICS OF MIGRATION FLOWS. IMMIGRATION IN ITALY AND EUROPE. EMIGRATION, IMMIGRATION AND SOCIO-CULTURAL DIVERSITY. THE DOUBLE ABSENCE OF THE MIGRANT: ILLUSIONS OF THE EMIGRANT AND IMMIGRANT SUFFERING.
(reference books)
First part (6 CFU) – Prof. Massimiliano Fiorucci 1. CATARCI M., Le forme sociali dell’educazione. Servizi, Territori, Società, Franco Angeli, Milano 2013. 2. SAYAD A., La doppia assenza. Dalle illusioni dell'emigrato alle sofferenze dell'immigrato, Raffaello Cortina, Milano 2001; 3. FIORUCCI M. (a cura di), Un’altra città è possibile. Percorsi di integrazione delle famiglie Rom e Sinte a Roma: problemi, limiti e prospettive delle politiche di inclusione sociale, Geordie Onlus, Roma 2010 (il testo è disponibile gratuitamente al seguente link: http://www.creifos.org/pdf/altra_citta_possibile.pdf);
Second part (6 CFU) – Prof. Marco Catarci 1. CATARCI M., Paulo Freire e la pedagogia critica (in corso di stampa. Le informazioni sul volume saranno resa note prima dell’inizio del corso previsto per il 1 marzo 2016). 2. CATARCI M., FIORUCCI M., TRULLI M., L'ABC della cittadinanza. Indagine sulle Scuole di italiano per stranieri promosse dall’associazionismo a Roma e provincia, Franco Angeli, Milano 2014 (il testo è disponibile gratuitamente al seguente link: http://www.creifos.org/pdf/abc.pdf ) 3. MANTOVANI S., La ricerca sul campo in educazione. I metodi qualitativi, Bruno Mondadori, Milano 1998.
|