Derived from
|
20709121 CINEMA E PSICOANALISI in Film, Television and Multimedial Production LM-65 N0 ALBANO LUCILLA
(syllabus)
The course will address an important concept in Freudian and Lacanian psychoanalysis: that of lost object and objet petit a: an object of desire that is in its very essence missing and which we endlessly seek - even if it can neither be found nor satisfied - through countless substitutes in an attempt to "restore that lost happiness", by now forever unattainable. Cinema, through various films, has narrated this feeling of loss and search. In this course we will focus on dating and melodrama as missed encounters.
(reference books)
Bibliografia: S. Freud, Introduzione alla psicoanalisi, Universale Bollati Boringhieri, Prima serie di lezioni, in particolare i cap. 20,21,22. L. Albano, L’amore impossibile e l’oggetto perduto, in E. Dagrada (a cura di), Il melodramma, I libri dell’Associazione S. Malatesta, Bulzoni, Roma 2007, pp. 163-179. L. Albano, Le emozioni nella prospettiva psicoanalitica. A case study: Random Harvest e Colonel Blimp, in E. Carocci e G. De Vincenti (a cura di), Il cinema e le emozioni. Estetica, espressione, esperienza, Edizioni Fondazione Ente dello spettacolo, Roma 2012, pp. 119-140.
Filmografia: Waterloo Bridge (Il ponte di Waterloo, 1940),di Mervyn LeRoy Random Harvest (Prigionieri del passato, 1942),di Mervyn LeRoy The Life and Death of Colonel Blimp (Duello a Berlino, 1943) ,di Michael Powell e Emeric Pressburger Vertigo (La donna che visse due volte, 1958), di Alfred Hitchcock
|