Teacher
|
GUARDUCCI MARIA PAOLA
(syllabus)
This course provides an overview of English literature through the study of a variety of texts by some of the most representative authors of English expression. The course will focus on topics, contexts and textual strategies with a view to underlining the representation of ‘otherness’ through figures of ‘migrants’, ‘foreigners’, ‘outsiders’ and its relevance in the process towards the construction of the English canon and culture.
(reference books)
Testi: Emily Brontë, Wuthering Heights (qualunque edizione integrale inglese); Rudyard Kipling, “The White Man’s Burden” (fornito dalla docente) Joseph Conrad, “Amy Foster” (fornito dalla docente) James Joyce, “The dead” (fornito dalla docente) Salman Rushdie, “‘Commonwealth literature’ Does Not Exist”(fornito dalla docente) Colin MacInnes, Absolute Beginners (qualunque edizione integrale inglese) H. Kureishi, The Buddha of Suburbia (qualunque edizione integrale inglese) Andrea Levy, Small Island, (qualunque edizione integrale inglese)
Bibliografia critica: La bibliografia critica verrà comunicata durante il corso e resa pubblica sul sito della docente.
Letture integrative (scegliere due punti dalla lista): 1. Charles Dickens, Great Expectations 2. Oscar Wilde, The Picture of Dorian Gray 3. Selezione di poesia vittoriana: Alfred Tennyson, Ulysses; Robert Browning, My Last Duchess; Matthew Arnold, Dover Beach, Elizabeth Barrett Browning, Sonnets from the Portuguese: sonnets 1 and 43; Rudyard Kipling, If (chi sceglie questo punto deve fare tutte le poesie elencate) 4. Virginia Woolf, “Modern Fiction” e Mrs Dalloway 5. Samuel Beckett, Waiting for Godot
Storia della letteratura (una a scelta): P. Bertinetti (a cura di), Storia della letteratura inglese, vol. II, capp. II-III-IV-V, Einaudi, 2000; oppure A. Sanders, The Short Oxford History of English Literature, capp. 7-8-9, Clarendon Press, 1994.
Materiale didattico facoltativo:
Analisi testuale (un testo a scelta): Roland Bourneuf, Réal Ouellet, L’universo del romanzo, Torino, Einaudi 1976 (I ed. 1972) oppure Gérard Genette, Figure III. Discorso del racconto, Torino, Einaudi 1976 [I ed. 1972] oppure Roland Barthes, L’analisi del racconto, Milano, Bompiani, 2002 [I ed. 1969], oppure Angelo Marchese, L’officina del racconto. Semiotica della narratività, Milano, Mondadori, 1990 [I ed. 1983], oppure Loredana Chines, Carlo Varotti, Che cos’è un testo letterario, Roma, Carocci, 2001
|