Group: AL
Teacher
|
BIASCI VALERIA
(syllabus)
Course Program History, theoretical models and methods in psychological research. States and levels of consciousness. The cognitive processes: perception, learning, memory, thought, creativity. The affective dynamics: emotions, motivations and psychicological conflict.
Prerequisites It 'a basic course for which may possibly be useful, but not required, to have some prior knowledge on the outlines of research methodology.
Bibliografia per la preparazione dell'esame: 1) GERRIG R.J., ZIMBARDO P.G., ANOLLI L.M. (a cura di), Psicologia generale. Pearson Italia, Milano-Torino, 2012 (except for chapters 1, 3 e 5 and paragraphs: 10.1, 10.2, 10.3, 10.4, 10.7, 11.1 e 11.2). 2) BIASI V., Il conflitto psichico. Analisi fenomenologiche e verifiche sperimentali. Monolite, Roma, 2006. 3) BONAIUTO P., GIANNINI A.M., BIASI V. (a cura di), Lineamenti di storia della psicologia. Monolite, Roma, 2008. 4) BIASI V., Processi affettivi e dinamiche della conoscenza. Guerini, Milano, 2010 * * (this final text does not fit into the program for the graduate course EPC, for which they are 6 CFU)
Teaching method and timing: From October 2015 to January 2016 (first semester) will be taking a course of lectures on the topics listed above in the presence (for students on degree courses SDE and EPC). In the months from March 2016 to May 2016 (second semester), course of lectures there will be organized with a theme-based seminar (for students of the Bachelor SDE).
Proof of Verification: The verification test will be written with multiple choice questions. For students of the Bachelor SDE (9 credits) at the conclusion of all the educational activities, that is from the 2016 summer session (June and July), for students of the Bachelor EPC (6 credits) at the end the first Session of January / February 2016.
(reference books)
1) GERRIG R.J., ZIMBARDO P.G., ANOLLI L.M. (a cura di), Psicologia generale. Pearson Italia, Milano-Torino, 2012 (except for chapters 1, 3 e 5 and paragraphs: 10.1, 10.2, 10.3, 10.4, 10.7, 11.1 e 11.2). 2) BIASI V., Il conflitto psichico. Analisi fenomenologiche e verifiche sperimentali. Monolite, Roma, 2006. 3) BONAIUTO P., GIANNINI A.M., BIASI V. (a cura di), Lineamenti di storia della psicologia. Monolite, Roma, 2008. 4) BIASI V., Processi affettivi e dinamiche della conoscenza. Guerini, Milano, 2010 * * (this final text does not fit into the program for the graduate course EPC, for which they are 6 CFU)
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From 01/10/2015 to 20/12/2015 |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Written test
|
Group: MZ
Teacher
|
POGGI ISABELLA
(syllabus)
Methods for research in psychology: conceptual analysis, observational, experimental and simulation studies. Sensation and perception, memory, learning, thought and reasoning, communication and language, motivation, emotion. Applications of psychological research in work, education, interpersonal communication, media, entertainment, and politics.
(reference books)
Three items to be studied for oral examination:
1. Legrenzi P.: Fondamenti di psicologia generale. Il Mulino, Bologna 2014.
2. One book out of the following: a. Poggi I. (a cura di) 2008: La mente del cuore. Armando, Roma. b. Castelfranchi C. 2005: Che figura. Emozioni e immagine sociale. Mulino Bologna.
3. One (1) book in Italian, chosen from list A or else three (3) articles in English, chosen from list B
List A: Amadei.G. Mindfulness. Essere consapevoli. Il Mulino, Bologna 2013. Anolli L., Mantovani F.: Come funziona la nostra mente.Apprendimento, simulazione e Serious Games. Il Mulino, Bologna 2011. Antonietti A., Balconi M.: Mente ed economia. Come psicologia e neuroscienze spiegano il comportamento economico. Il Mulino, Bologna 2013. Antonietti A.: Psicologia del pensiero. Il Mulino, Bologna 2013. Baddeley A., Eysenck M.W., Anderson M.C.: La memoria. Il Mulino, Bologna 2013. Berti A., Bottini G. e Neppi-Modona M., Elementi di neuroscienze cognitive. Carocci Roma 2006. Bruno N., Pavani F., Zampini M. 2010, La percezione multisensoriale. Mulino Bologna. Burattini E. e Cordeschi R., Intelligenza artificiale. Carocci Roma 2001. Butterworth B., Intelligenza matematica. Rizzoli Milano 1999. Caprara G.V.: Motivare è riuscire. Le ragioni del successo. Il Mulino, Bologna 2013. Cardaci M.: Psicologia evoluzionistica e cognizione umana. Il Mulino, Bologna 2013. Castelfranchi C. e Poggi I. 1998, Bugie, finzioni e sotterfugi. Per una scienza dell’inganno. Carocci, Roma. Castelfranchi C. Mancini F. e Miceli M. a cura di 2002, Fondamenti di cognitivismo clinico, Bollati Boringhieri Torino. Cornoldi C., 2006: I disturbi dell’apprendimento. Il Mulino, Bologna. Cornoldi C., L’intelligenza. Il Mulino, Bologna. De Beni R., Carretti B., Moè, A., Pazzaglia F.: Psicologia della personalità e delle differenze individuali. Il Mulino. Bologna, 2014. Leone G. (a cura di) 2009, Le ambivalenze dell’aiuto. Unicopli, Milano. Liotti G., Le opere della coscienza. Psicopatologia e psicoterapia nella prospettiva cognitivo-evoluzionistica. Raffaello Cortina, Milano 2001. Miceli M.e Castelfranchi C., Le difese della mente. Carocci, Roma, 1994. Misuraca R., Fasolo B. e Cardaci M., I processi decisionali. Il Mulino, Bologna 2007. Moè A., Motivati si nasce o si diventa? Laterza Bari 2011. Piattelli Palmarini M. 2008, Le scienze cognitive classiche: un panorama. Einaudi, Torino. Rizzi R. (a cura di), Itinerari del rancore. Bollati Boringhieri, Torino 2007. Rizzolatti C. e Senigaglia C., So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio. Raffaello Cortina. Milano 2006. Sotgiu I, Psicologia della felicità e dell’infelicità. Carocci, Roma 2013. Tomasello M. Unicamente umano. Storia naturale del pensiero. Mulino, Bologna 2014. Vannucci M. Quando la memoria ci inganna. La psicologia delle false memorie. Carocci, Roma 2008.
List B: articles in English to download from the following links: http://host.uniroma3.it/docenti/poggi/inglese2.htm http://www.comunicazione.uniroma3.it/it/page/25/_/___22
Other texts to replace the above may be communicated via the Teacher's on-line profile or agreed upon with students, by e-mail.
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From 01/10/2015 to 20/12/2015 |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Oral exam
|
|