Derived from
|
20709130 CINEMA ITALIANO in DAMS - Studies in Performing Arts L-3 N0 PARIGI STEFANIA
(syllabus)
NEOREALISM Program: Origins and development of neorealism: its relationship with Italian cinema of the '30s and its framing in the political, moral, cultural and artistic climate of the second Postwar. Production and reception modes. Plurality of ideologies, poetics, and styles. Contamination of genres. Neorealistic iconography. Forms of aesthetic renovation. The critical debate of the time. Historiographic reevaluations, critical rereadings and theoretical analyses from the 60s to today.
(reference books)
TEXTS: Stefania Parigi, Neorealismo. Il nuovo cinema del dopoguerra, Marsilio, Venezia 2014; Cesare Zavattini, Neorealismo ecc., a cura di Mino Argentieri, in Cesare Zavattini, Opere. Cinema, Bompiani, Milano 2002, pp. 595-1064; Paolo Noto, Francesco Pitassio, Il cinema neorealista, Archetipolibri, Bologna 2010; David Bruni, Roberto Rossellini. Roma città aperta, Lindau, Torino 2006. FILMOGRAPHY: Ossessione (1943) di L.Visconti; Roma città aperta (1945) di R. Rossellini; Paisà (1946) di R. Rossellini; L'onorevole Angelina (1947) di L. Zampa; Germania anno zero (1948) di R: Rossellini; Ladri di biciclette (1948) di V. De Sica; La terra trema (1948) di L.Visconti; Senza pietà di A. Lattuada; Riso amaro (1949) di G. De Santis; Miracolo a Milano (1950) di V. De Sica; Il cammino della speranza (1950) di P. Germi; Bellissima (1951) di L. Visconti; Due soldi di speranza (1951) di R. Castellani; Roma ore 11 (1952) di G. De Santis; Umberto D. (1952) di V. De Sica; La signora senza camelie (1953) di M. Antonioni; Pane, amore e fantasia (1953) di L. Comencini; L'amore in città (1953) di Aa.Vv; La strada (1954) di F. Fellini; Il grido (1957) di M. Antonioni. Films will be shown in full or in part during lessons. Dvd copies will be available at the Biblioteca "Lino Miccichè", via Ostiense 139.
|