Teacher
|
FOBELLI MARIA LUIGIA
(syllabus)
Pre-requirements and conditions Students of the degree course in History and preservation of artistic and archaeological heritage must comply with the relevant requirements.
Course title and contents An international building site: the basilica of San Francesco in Assisi. The module will analyze the site of St. Francesco in Assisi, a workshop for artists of international background: the Master of St. Francis with his 'lingua franca', the Transalpine Master characterized by gothic influences, the imposing Cimabue, the skilful Jacopo Torriti, and Giotto, a young and revolutionary 'modern' painter. The course might include visits in Rome and a study trip to Assisi.
(reference books)
Bibliography Attending students • s. v. Assisi, pp. 629-653, in Enciclopedia dell’Arte Medievale, v. I, Istituto dell’Enciclopedia Italiana Treccani, Roma 1991. • M. Andaloro, Ancora una volta sull’Ytalia di Cimabue, in “Arte Medievale”, 2 (1984), pp. 143-177. • S. Romano, Le storie parallele di Assisi: il Maestro di S. Francesco; L’inizio dei lavori di decorazione nella chiesa superiore. Pittori nordici e pittori romani fra Cimabue e Jacopo Torriti; Assisi e Roma. Cimabue, il ritratto di città, e il senso della storia, in La basilica di San Francesco ad Assisi. Pittori, botteghe, strategie narrative, Viella Editrice, Roma 200, pp. 15-48; 49-76; 101-139; inoltre figg. 1-208, tavv. I-XXXVI, schemi 1-3 pp. 223-227. • Eadem, Le Storie di Isacco, in Eadem, La O di Giotto, Electa, Milano 2008, pp. 60-98 e figg. 27, 36-73. • Tomei, Iacopo Torriti e i pittori romani ad Assisi; Il mosaico absidale di S. Giovanni in Laterano; La decorazione di S. Maria Maggiore, in Iacobus Torriti pictor. Una vicenda figurativa del tardo Duecento romano, Argos Edizioni, Roma 1990, pp. pp. 45-75; 77-98; 99-125; inoltre tavv. I-XXX; figg. 1-131. • F. Flores D’Arcais, Formazione ed esordi di Giotto; Assisi; Giotto “spazioso”, in Giotto, Motta Editore, Milano 2001, pp. 9-29; 31-87; 218-222; 244-247. • Further references will be provided throughout the course.
In addition, we recommend to refer to the following texts: • L’opera completa di Cimabue e il momento figurativo pregiottesco, a cura di E. Sindona, Classici dell’arte Rizzoli n. 81, Milano 1975; • L’opera completa di Giotto, Classici dell’arte Rizzoli n. 3, a cura di E. Baccheschi, Milano 1977.
Non-attending students Must add to the above texts: • Tomei, La pittura e le arti suntuarie da Alessandro IV a Bonifacio VIII (1254-1303), in Roma nel Duecento. L’arte nella città dei papi da Innocenzo III a Bonifacio VIII, a cura di A. M. Romanini, Edizioni Seat, Torino 1991, pp. 321-403. • F. Flores D’Arcais, Giotto, Motta Editore, Milano 2001(whole the book).
“Ex 509” students The programme, equal to 4 CF, is as follows: • s. v. Assisi, pp. 629-653, in Enciclopedia dell’Arte Medievale, v. I, Istituto dell’Enciclopedia Italiana Treccani, Roma 1991. • M. Andaloro, Ancora una volta sull’Ytalia di Cimabue, in “Arte Medievale”, 2 (1984), pp. 143-177. • S. Romano, Le storie parallele di Assisi: il Maestro di S. Francesco; L’inizio dei lavori di decorazione nella chiesa superiore. Pittori nordici e pittori romani fra Cimabue e Jacopo Torriti, in La basilica di San Francesco ad Assisi. Pittori, botteghe, strategie narrative, Viella Editrice, Roma 200, pp. 15-48; 49-76; inoltre figg. 1-208, tavv. I-XXXVI, schemi 1-3 pp. 223-227. • Tomei, Iacopo Torriti e i pittori romani ad Assisi; Il mosaico absidale di S. Giovanni in Laterano; La decorazione di S. Maria Maggiore, in Iacobus Torriti pictor. Una vicenda figurativa del tardo Duecento romano, Argos Edizioni, Roma 1990, pp. pp. 45-75; 77-98; 99-125; inoltre tavv. I-XXX; figg. 1-131. • F. Flores D’Arcais, Formazione ed esordi di Giotto; Assisi; Giotto “spazioso”, in Giotto, Motta Editore, Milano 2001, pp. 9-29; 31-87. • Further references will be provided throughout the course.
Attending, non-attending and “ex 509” students: They are expected to have direct knowledge of the following monuments: • Basilica di San Giovanni in Laterano, Roma; • Basilica di S. Maria Maggiore, Roma; • Basilica di S. Francesco, Assisi.
Attendance Attendance to the course is highly recommended. Those who are unable to attend the lectures due to serious circumstances, should supplement the programme (see above) with additional readings to be agreed with the teacher.
N.B. Apart from whole books, which can be either found at public libraries or bought, any other materials will be available as photocopy or PDF at: a) c/o Mr Fulvio Pagano, Laboratorio Informatico, Dipartimento di Studi Umanistici, Via Ostiense 234, Roma; b) Biblioteca delle Arti, Piazza della Repubblica 10, Roma.
|