Teacher
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FOBELLI MARIA LUIGIA
(syllabus)
Pre-requisites and conditions Students are strongly encouraged to take the exam of History of Medieval art.
Course title and contents a) History of Byzantine art (4th-9th century): outlines. b) The icon: from its Byzantine origins to the Russian avant-garde. The course consists of two parts. a) The first part, dealing with the history of Byzantine art from the foundation of Constantinople (AD 330) to the end of Iconoclasm (AD 843). b) The 2nd part is meant to investigate the byzantine icon, tracing its genesis, models and theological statute, on the grounds of the reflections of the Fathers of the Church (4th and 5th century) and the debate stemmed from the Iconoclastic crisis (726-843). At the same time, the module will take into account the main pre-iconoclastic icons from the Byzantine East and some of the most significant painted tables of ancient Rus'. It will also introduce the rediscovery of icons in the 20th century in Russia, between traditionalism and artistic avant-garde. Finally, we will read selected writings by Pavel A. Florenskij (1882-1937), the most rigorous and passionate modern advocate of the thought on images developed in Byzantium within the Second Council of Nicaea (787). The course includes visits to some Roman pre-iconoclastic icons.
(reference books)
Bibliography Attending students • s. v. Costantinopoli, in Enciclopedia dell’Arte Antica, II, Roma 1985, pp. 880-919. • C. Mango, Architettura bizantina, trad. it., Electa, Milano 1978, pp. 18-86. • E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Jaca Book, Milano 2004, pp. 27-150; figg. 35-231. • M. L. Fobelli, Un tempio per Giustiniano. Santa Sofia di Costantinopoli e la Descrizione di Paolo Silenziario, Viella, Roma 2005, pp. 181-207, figg. 1-142. • W. Tatarkiewicz, Storia dell’estetica, v. II. L’estetica medievale, Einaudi, Torino 1979, pp. 3-59. • H. Belting, Il culto delle immagini. Storia dell’icona dall’età imperiale al tardo Medioevo, Carocci Editore, Roma 2001, pp. 13-203. • Thomas F. Mathews, L’icona intima, in Scontro di dei. Una reinterpretazione dell’arte paleocristiana, Jaca Book, Milano 2005, pp. 91-100, 209-213, figg. 139-145. • H. Belting, Gli inizi…; S. Romano, L’acheropita lateranense…; E. Parlato, La processione di Ferragosto…; H. Kessler, Il mandylion…; G. Wolf, Or fu sì fatta la sembianza vostra?”…, in Il volto di Cristo, catalogo a cura di G. Morello e G. Wolf, Electa, Milano 2000, pp. 25-31; 51-52; 67-76,77-99; 103-114. • P. Zancher, Dal culto della “paideia” alla visione di Dio; M. Andaloro, I prototipi pagani e l’archetipo di Cristo; L’icona cristiana e gli artisti; Schede nn. 374-378, in Aurea Roma. Dalla città pagana alla città cristiana, catalogo a cura di S. Ensoli e E. La Rocca, “L’Erma” di Bretschneider, Roma 2000, pp. 407-412; 413-415; 416-424; 660-663. • M. Andaloro, L’acheropita, in Il Palazzo apostolico lateranense, a cura di C. Pietrangeli, Nardini Editore, Firenze 1991, pp. 80-88. • K. Weitzmann, The Monastery of Saint Catharine at Mount Sinai: the icons. From the sixth to the tenth centry, v. 1, Princeton University Press, Princeton 1976, pagine scelte. • Pavel A. Florenskij, Le porte regali. Saggio sull’icona, a cura di E. Zolla, Adelphi, Milano 1977 (10 ed.), pagine scelte. • Further references will be provided throughout the course.
Non-attending students Must add to the above texts: • A. Grabar, Le origini dell’estetica medievale, Jaca Book, Milano 2001. • E. Kitzinger Il culto delle immagini. L’arte bizantina dal cristianesimo delle origini all’Iconoclastia, La Nuova Italia, Firenze 1992. • Pavel A. Florenskij, Le porte regali. Saggio sull’icona, a cura di E. Zolla, Adelphi, Milano 1977 (10 ed.).
“Ex 509” students The programme, equal to 4 CF, is as follows: • s. v. Costantinopoli, in Enciclopedia dell’Arte Antica, II, Roma 1985, pp. 880-919. • C. Mango, Architettura bizantina, trad. it., Electa, Milano 1978, pp. 18-86. • E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Jaca Book, Milano 2004, pp. 27-150; figg. 35-231. • M. L. Fobelli, Un tempio per Giustiniano. Santa Sofia di Costantinopoli e la Descrizione di Paolo Silenziario, Viella, Roma 2005, pp. 181-207, figg. 1-142. • W. Tatarkiewicz, Storia dell’estetica, v. II. L’estetica medievale, Einaudi, Torino 1979, pp. 3-59. • H. Belting, Il culto delle immagini. Storia dell’icona dall’età imperiale al tardo Medioevo, Carocci Editore, Roma 2001, pp. 13-203. • P. Zancher, Dal culto della “paideia” alla visione di Dio; M. Andaloro, I prototipi pagani e l’archetipo di Cristo; L’icona cristiana e gli artisti; Schede nn. 374-378, in Aurea Roma. Dalla città pagana alla città cristiana, catalogo a cura di S. Ensoli e E. La Rocca, “L’Erma” di Bretschneider, Roma 2000, pp. 407-412; 413-415; 416-424; 660-663. • M. Andaloro, L’acheropita, in Il Palazzo apostolico lateranense, a cura di C. Pietrangeli, Nardini Editore, Firenze 1991, pp. 80-88. • Pavel A. Florenskij, Le porte regali. Saggio sull’icona, a cura di E. Zolla, Adelphi, Milano 1977 (10 ed.), pagine scelte. • Further references will be provided throughout the course.
Attending, non-attending, ex 509 students: They are all expected to have direct knowledge of the following icons: • the Hodighitria from Santa Maria Antiqua, now in Santa Maria Nova; • the Madonna della Clemenza, Santa Maria in Trastevere; • the Hodighitria of Santa Maria ad Martyres, or Pantheon; • the Haghiosoritissa, Oratorio di Santa Maria del Rosario in Montemario; • the Salus Populi Romani, Santa Maria Maggiore; • the acheiropoieta Christ, Sancta Sanctorum Chapel.
Attendance Attendance to the course is highly recommended. Those who are unable to attend the lectures due to serious circumstances, should supplement the programme (see above) with additional readings to be agreed with the teacher.
N.B. Apart from whole books, which can be either found at public libraries or bought, any other materials will be available as photocopy or PDF at: a) c/o Mr Fulvio Pagano, Laboratorio Informatico, Dipartimento di Studi Umanistici, Via Ostiense 234, Roma; b) Biblioteca delle Arti, Piazza della Repubblica 10, Roma.
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