Derived from
|
20702590 STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE - LM in History of Art LM-89 FOBELLI MARIA LUIGIA
(syllabus)
Pre-requiments or conditions Students are strongly encouraged to take the exam of History of Byzantine art.
Course title and contents Roma and Lazio in the 13th century between Byzantine trends and Gothic culture. The module will deal with painting in Rome of the 13th century, marked by the presence of craftsmen from Monreale and Venice (12th-13th century), continuing with episodes such as the composite and complex pictorial workshops of the cathedral of Anagni and the Santi Quattro Coronati in Rome, up to the apex around the end of the century, just before the appearance of the Roman painters Torriti and Cavallini. Visits to the main pictorial cycles will be planned as part of the course.
(reference books)
Bibliography Attending students • M. Andaloro, Il mosaico con la testa di S. Pietro…; Ead.,“A dexteris eius beatissima deipara Virgo”…; F. Gandolfo, Il ritratto di Gregorio IX dal mosaico di facciata di S. Pietro in Vaticano, in Fragmenta Picta. Affreschi e mosaici staccati del Medioevo romano, catalogo della mostra, Roma 1989, pp.111-118, fig.1 p. 65; pp.139-140; 131-134, fig.5 p. 68. • A. Iacobini, Il mosaico in Italia dall’XI all’inizio del XIII secolo: spazio, immagini, ideologia, in L’arte medievale nel contesto. 300-1300. Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di P. Piva, Jaca Book, Milano, 2006, pp. 463-499. • Idem, Roma anno 1200: pittura e mosaico al tempo della IV Crociata, in Saggi e memorie di storia dell’arte, 28, 2004 (2005), pp. 33-62. • Idem, La pittura e le arti suntuarie da Innocenzo III a Innocenzo IV (1198-1254), in Roma nel Duecento. L’arte nella città dei papi da Innocenzo III a Bonifacio VIII, a cura di A. M. Romanini, Seat Edizioni, Torino 1991, pp. 239-290. • E. Parlato, S. Romano, Roma e il Lazio. Il Romanico, Jaca Book, Milano, 2001, I SS. Quattro Coronati, pp. 126-131; Il Sacro Speco e Santa Scolastica a Subiaco, pp. 233-239; La cattedrale di Anagni, pp. 240-255. • G. Matthiae, Pittura romana del Medioevo. Secoli XI-XV. Aggiornamento scientifico di F. Gandolfo, v. II, Fratelli Palombi Editori, Roma 1988: Matthiae, pp. 111-115 (S. Speco, Subiaco), pp. 121-134 (cripta di Anagni), pp. 135-144 (Cappella di S. Silvestro ai SS. Quattro Coronati); Aggiornamento pp. 283-285 (S. Speco, Subiaco), pp. 291-298 (cripta di Anagni), 300-302 (Cappella di S. Silvestro ai SS. Quattro Coronati). • C. Frugoni, Alcune considerazioni in margine agli affreschi; A. Tomei, Gli affreschi: una lettura, in Un universo di simboli. Gli affreschi della cripta della cattedrale di Anagni, a cura di G. Giammaria, Viella, Roma 2001, pp. 1-8; pp. 39-45; inoltre tavv. 1-61. • L. Barelli, Il complesso monumentale dei Ss. Quattro Coronati a Roma, Viella, Roma 2009, parti scelte. • A. Draghi, Il complesso dei Santi Quattro Coronati. L’Aula gotica, La decorazione della Cappella di S. Silvestro; K. Queijo, I fregi nel sottarco del portico…, in S. Romano, Il Duecento e la cultura gotica. 1198-1287 ca., Corpus v. V, Jaca Book, Milano 2012, pp. 136-208; pp. 209-215. • M. Nimmo, C. Olivetti, “Sulle tecniche di trasposizione dell’immagine in epoca medievale”, in “Rivista dell’Istituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte”, s. III, 8-9, 1985-1986 (1986), pp. 399-341. • Further references will be provided throughout the course.
To visualize the mural paintings in their contexts, is seen besides: • M. Andaloro, Atlante. Percorsi visivi, Milano-Roma 2006: San Pietro; San Paolo f.l.m..
Non-attending students Must add to the above texts: • Un universo di simboli. Gli affreschi della cripta della cattedrale di Anagni, a cura di G. Giammaria, Viella, Roma 2001. • M. Andaloro, S. Romano, Arte e iconografia a Roma. Da Costantino a Cola di Rienzo, Iaca Book, Roma 2000.
“Ex-509” students The programme for “ex 509” students, equal to 4 CF, is as follows: • M. Andaloro, Il mosaico con la testa di S. Pietro…; Ead.,“A dexteris eius beatissima deipara Virgo”…; F. Gandolfo, Il ritratto di Gregorio IX dal mosaico di facciata di S. Pietro in Vaticano, in Fragmenta Picta. Affreschi e mosaici staccati del Medioevo romano, catalogo della mostra, Roma 1989, pp.111-118, fig.1 p. 65; pp.139-140; 131-134, fig.5 p. 68. • A. Iacobini, Roma anno 1200: pittura e mosaico al tempo della IV Crociata, in Saggi e memorie di storia dell’arte, 28, 2004 (2005), pp. 33-62. • E. Parlato, S. Romano, Roma e il Lazio. Il Romanico, Jaca Book, Milano, 2001, I SS. Quattro Coronati, pp. 126-131; Il Sacro Speco e Santa Scolastica a Subiaco, pp. 233-239; La cattedrale di Anagni, pp. 240-255. • G. Matthiae, Pittura romana del Medioevo. Secoli XI-XV. Aggiornamento scientifico di F. Gandolfo, v. II, Fratelli Palombi Editori, Roma 1988: Matthiae, pp. 111-115 (S. Speco, Subiaco), pp. 121-134 (cripta di Anagni), pp. 135-144 (Cappella di S. Silvestro ai SS. Quattro Coronati); Aggiornamento pp. 283-285 (S. Speco, Subiaco), pp. 291-298 (cripta di Anagni), 300-302 (Cappella di S. Silvestro ai SS. Quattro Coronati). • A. Tomei, Gli affreschi: una lettura, in Un universo di simboli. Gli affreschi della cripta della cattedrale di Anagni, a cura di G. Giammaria, Viella, Roma 2001, pp. 39-45; inoltre tavv. 1-61. • L. Barelli, Il complesso monumentale dei Ss. Quattro Coronati a Roma, Viella, Roma 2009, parti scelte. • A. Draghi, Il complesso dei Santi Quattro Coronati. L’Aula gotica, La decorazione della Cappella di S. Silvestro, in S. Romano, Il Duecento e la cultura gotica. 1198-1287 ca., Corpus v. V, Jaca Book, Milano 2012, pp. 136-208. • M. Nimmo, C. Olivetti, “Sulle tecniche di trasposizione dell’immagine in epoca medievale”, in “Rivista dell’Istituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte”, s. III, 8-9, 1985-1986 (1986), pp. 399-341. • Further references will be provided throughout the course.
Attending, non-attending and “ex 509” students: They are expected to have direct knowledge of the following monuments: • Basilica di San Paolo f.lm., Roma; • Sacro Speco di Subiaco (RM); • Cattedrale di Anagni (FR); • Complesso dei Santi Quattro Coronati, Roma.
Attendance Attendance to the course is highly recommended. Those who are unable to attend the lectures due to serious circumstances, should supplement the programme (see above) with additional readings to be agreed with the teacher.
N.B. Apart from whole books, which can be either found at public libraries or bought, any other materials will be available as photocopy or PDF at: a) c/o Mr Fulvio Pagano, Laboratorio Informatico, Dipartimento di Studi Umanistici, Via Ostiense 234, Roma; b) Biblioteca delle Arti, Piazza della Repubblica 10, Roma.
|