Teacher
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CAROCCI ENRICO
(syllabus)
European cinema after 1945: trends and authors. The classical Hollywood and the advent of television. International tendencies after the 50s. The “nouvelle vague” era and art film. The New Hollywood. The New German Cinema. Hollywood in the 80s: blockbuster and entertainment. The “digital cinema”. Contemporary art film.
(reference books)
BIBLIOGRAPHY 1) David Bordwell, Kristin Thompson, Storia del cinema. Un’introduzione, quarta edizione, McGraw-Hill, Milano 2014 (capitoli 11-20, pp. 173-472 + Appendice, pp. 525-548) 2) Vincenzo Buccheri, Il film. Dalla sceneggiatura alla distribuzione, Carocci, Roma 2003 (e succ.)
FILMOGRAPHY La fuga (Dark Passage, Delmer Daves, 1947) Ladri di biciclette (Vittorio De Sica, 1948) Tōkiō Monogatari (Viaggio a Tokyo, Yasujirō Ozu, 1953) La donna che visse due volte (Vertigo, Alfred Hitchcock, 1958) Hiroshima mon amour (Id., Alais Resnais, 1959) Fino all'ultimo respiro (À bout de souffle, Jean-Luc Godard, 1960) Persona (Id., Ingmar Bergman, 1966) Solaris (Id., Andrej Tarkovskij, 1972) La conversazione (The Conversation, Francis Ford Coppola, 1974) Professione: reporter (The Passenger, Michelangelo Antonioni, 1975) Taxi Driver (Id., Martin Scorsese, 1976) Il cielo sopra Berlino (Der Himmel über Berlin, Wim Wenders, 1987) Jurassic Park (Id., Steven Spielberg, 1993) Hong Kong Express (Chungking express, Wong Kar-wai, 1994) Matrix (The Matrix, Lana e Andy Wachowski, 1999) Mulholland Dr. (Id., David Lynch, 2001)
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