Teacher
|
CACIONI SILVIA
(syllabus)
USE OF GRAPHIC TECHNIQUES OF REPRESENTATION: ORTHOGRAPHIC PROJECTIONS AND ISOMETRIC PROJECTIONS. CODES OF VISUAL GRAMMAR AND CONFIGURATION OF THE MESSAGE. • COLOR AS FORM AND MEANING • LEVELS OF IMAGE READING: ICONIC, ICONOGRAPHIC AND TOPOLOGICAL. • SINCE EARLY EIGHTEENTH CENTURY TO THE ARTISTIC AVANT-GARDES OF THE TWENTIETH CENTURY • GRAPHICAL SIGN AS MIMESIS OF THE VISUAL COMMUNICATION: ELEMENTS IN PERSPECTIVE • MOTIVATIONAL ASPECTS OF GRAPHIC EXPRESSION OF THE CHILD • THE GRAPHIC FROM THE STAGE TO THE NON-ICONIC SYMBOLIC IN CHILDHOOD
(reference books)
TESTI FONDAMENTALI ARNHEIM R., ARTE E PERCEZIONE VISIVA, MILANO 2005, FELTRINELLI (CAPP. 1 EQUILIBRIO, 4 SVILUPPO, 7 COLORE). DORFLES G., VATTESE A., PRINCI E., ARTE E ARTISTI. DALL'OTTOCENTO A OGGI, VOL. 3, BERGAMO 2011, ATLAS, (ESCLUSA LA PARTE DEDICATA ALL’ARCHITETTURA). DORFLES G., PINOTTI A., MANUALE DI DISEGNO, BERGAMO 2014, ATLAS. MUNARI B., IL LABORATORIO PER BAMBINI A BRERA. PROGETTO E METODO DEL PRIMO LABORATORIO PER BAMBINI ALLA PINACOTECA DI BRERA A MILANO 1977, BOLOGNA 1981, ZANICHELLI. TESTI CONSIGLIATI ARGAN G.C., L’ARTE MODERNA, FIRENZE 1996, SANSONI DE MICHELI M., LE AVANGUARDIE ARTISTICHE DEL NOVECENTO, MILANO 1996, FELTRINELLI ITTEN, JOHANNES ARTE DEL COLORE, MILANO 2002, IL SAGGIATORE KANDINSKY W., LO SPIRITUALE NELL’ARTE MILANO 2007, ADELPHI MENNA F., LA LINEA ANALITICA DELL’ARTE MODERNA, TORINO 1999, EINAUDI MUNARI B., FANTASIA, BARI 2009, EDITORI LATERZA SCIOLLA G. C., STUDIARE L’ARTE, TORINO 2010, UTET
|