Teacher
|
NUZZO ELENA
(syllabus)
General part: students are invited to reflect on pragmatics as an interface between language and culture. The challenges of intercultural communication are discussed, starting by the comparison between different ways of realizing and interpreting the same speech acts. Issues specifically related to the learning and teaching of pragmatic competence are then addressed. Focus: some examples of empirical studies on cross-cultural, intercultural and interlanguage pragmatics are presented and discussed.
(reference books)
1. Nuzzo E. & Gauci P., Insegnare la pragmatica in italiano L2. Recenti ricerche nella prospettiva della teoria degli atti linguistici, Roma, Carocci, 2012. 2. Santoro E., Lo sviluppo della competenza pragmatica in italiano L2: un esperimento a partire da un corso online, in Rückl M., Santoro E. & Vedder I. (a cura di), Contesti di apprendimento di italiano L2. Tra teoria e pratica didattica, Firenze, Franco Cesati Editore, 2013: 27-42. 3. Vedder I., “Competenza pragmatica e complessità sintattica in italiano L2: l’uso dei modificatori nelle richieste”. Linguistica e Filologia 25 (2008): 99-123.
|