HISPANIC-AMERICAN LANGUAGE AND LITERATURE III LCMC
(objectives)
Acquisition of a knowledge of literary and cultural history of Spanish-speaking countries of Latin America of the nineteenth century and the contemporary era, with particular regard to the interrelation with the social and historical dynamics that have characterized the Spanish-American culture of this period. Discussion of issues relating to cultural and literary theories of multiculturalism and multi ethnicity. Acquisition of advanced skills for analysis and interpretation of texts, with particular attention to the methods of philology and historical-cultural studies. Acquisition of the ability to formulate independently (including for the final exam: essay three years) cases of reading and interpretation of the texts studied in relation to the contextual dimension that will be given during the course. Prerequisites: Spanish-American Language and Literatures II.
|
Code
|
20705008 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Profit certificate
|
Credits
|
12
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
L-LIN/06
|
Contact Hours
|
72
|
Type of Activity
|
Core compulsory activities
|
Teacher
|
DOCENTE CONTRATTO
(syllabus)
LA CONTRAPPOSIZIONE CIVILTÀ/BARBARIE È ALLA BASE DEL CANONE DELLE LETTERATURE ISPANOAMERICANE ED È STRETTAMENTE LEGATA ALLA DEFINIZIONE DELL’IDENTITÀ NAZIONALE. IL MODULO NE ESPLORERÀ LE RAGIONI IDEOLOGICHE E CULTURALI NELL’AMBITO DELLA LETTERATURA OTTOCENTESCA E NOVECENTESCA CON PARTICOLARE ATTENZIONE ALLE FRONTIERE CULTURALI.
(reference books)
C. AIRA, UN EPISODIO EN LA VIDA DEL PINTOR VIAJERO, BARCELONA, ERA, 2000; J. M. ARGUEDAS, FESTA DI SANGUE, TORINO, EINAUDI, 1988; J. L. BORGES, “HISTORIA DEL GUERRERO Y LA CAUTIVA”, IN EL ALEPH, MADRID, ALIANZA, 2004; E. ECHEVERRÍA, EL MATADERO/IL MATTATOIO, ROMA, PORTAPAROLE, 2010 OPPURE HTTP://WWW.CERVANTESVIRTUAL.COM/OBRA-VISOR/EL-MATADERO-1871/HTML/ L. LUGONES, RACCONTI FATALI, ROMA, NOVA DELPHI LIBRI, 2012. D. F. SARMIENTO, FACUNDO, MADRID, CÁTEDRA, 1999 (CAPP. I-II); E. PERASSI, L. SCARABELLI (A CURA DI), ITINERARI DI CULTURA ISPANOAMERICANA, NOVARA, UTET-DE AGOSTINI, 2011 (CAPP. 5, 9, 11, 21).
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Attendance
|
not mandatory
|
Teacher
|
CATTARULLA CAMILLA
(syllabus)
LA CONTRAPPOSIZIONE CIVILTÀ/BARBARIE È ALLA BASE DEL CANONE DELLE LETTERATURE ISPANOAMERICANE ED È STRETTAMENTE LEGATA ALLA DEFINIZIONE DELL’IDENTITÀ NAZIONALE. IL MODULO NE ESPLORERÀ LE RAGIONI IDEOLOGICHE E CULTURALI NELL’AMBITO DELLA LETTERATURA OTTOCENTESCA E NOVECENTESCA CON PARTICOLARE ATTENZIONE ALLE FRONTIERE CULTURALI.
(reference books)
C. AIRA, UN EPISODIO EN LA VIDA DEL PINTOR VIAJERO, BARCELONA, ERA, 2000; J. M. ARGUEDAS, FESTA DI SANGUE, TORINO, EINAUDI, 1988; J. L. BORGES, “HISTORIA DEL GUERRERO Y LA CAUTIVA”, IN EL ALEPH, MADRID, ALIANZA, 2004; E. ECHEVERRÍA, EL MATADERO/IL MATTATOIO, ROMA, PORTAPAROLE, 2010 OPPURE HTTP://WWW.CERVANTESVIRTUAL.COM/OBRA-VISOR/EL-MATADERO-1871/HTML/ L. LUGONES, RACCONTI FATALI, ROMA, NOVA DELPHI LIBRI, 2012. D. F. SARMIENTO, FACUNDO, MADRID, CÁTEDRA, 1999 (CAPP. I-II); E. PERASSI, L. SCARABELLI (A CURA DI), ITINERARI DI CULTURA ISPANOAMERICANA, NOVARA, UTET-DE AGOSTINI, 2011 (CAPP. 5, 9, 11, 21).
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Attendance
|
not mandatory
|
|
|