ANGLO-AMERICAN LANGUAGES AND LITERATURE I MASTER'S LEVEL COURSE
(objectives)
A qualified knowledge of the U.S. literary canon and cultural history, and of the American Anglophonic postcolonial phenomenon. Close reading of literary texts. Neo-historicist discourses applied to literary texts. Multimedia and intertextual contaminations. Advanced translation practices.
|
Code
|
20702937 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Profit certificate
|
Credits
|
12
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
L-LIN/11
|
Contact Hours
|
72
|
Type of Activity
|
Core compulsory activities
|
Teacher
|
RICCIARDI CATERINA
(syllabus)
PROGRAMMA DEL CORSO
POESIA E TEATRO DELL’OTTO E NOVECENTO 1. CATERINA RICCIARDI: TRE POETESSE AMERICANE: EMILY DICKINSON, SYLVIA PLATH, ELIZABETH BISHOP (II SEMESTRE). UN CLOSE READING DI UNA SCELTA DI POESIE DI TRE RAPPRESENTATIVE POETESSE AMERICANE SARÀ OCCASIONE PER UN’ANALISI DELLA TECNICA DELL’ARTE POETICA E PER UNA DISCUSSIONE DELLE CONTESTUALI PROBLEMATICHE STORICHE E CULTURALI, E DELLA POLITICA DI GENERE. 2. MARIA ANITA STEFANELLI: TEATRO AMERICANO DEL NOVECENTO (I SEMESTRE). I DRAMMI DI O’NEILL E A. MILLER SARANNO TRATTATI CON RIFERIMENTO AL CONTESTO CULTURALE AMERICANO DELLE ORIGINI.
(reference books)
MATERIALE DIDATTICO
1) EMILY DICKINSON, POESIE, A CURA DI M. BACIGALUPO (MONDADORI); SYLVIA PLATH, OPERE, A CURA DI A. RAVANO (MERIDIANO MONDADORI), OPPURE: LADY LAZARUS E ALTRE POESIE, A CURA DI G. GIUDICI (MONDADORI); ELIZABETH BISHOP, MIRACOLO A COLAZIONE, A CURA DI O. FATICA (ADELPHI). CRITICA: THE CAMBRIDGE COMPANION TO EMILY DICKINSON (2002); THE CAMBRIDGE COMPANION TO SYLVIA PLATH (2008); J. ELLIS, ART AND MEMORY IN THE WORK OF ELIZABETH BISHOP (2006). 2) EUGENE O’NEILL, A LONG DAY’S JOURNEY INTO NIGHT; ARTHUR MILLER, THE CRUCIBLE. CRITICA: C. W. BIGSBY, A CRITICAL INTRODUCTION TO TWENTIETH-CENTURY AMERICAN DRAMA, VOL. ONE AND VOL. TWO (CAMBRIDGE U. P.) (LE PAGINE CHE RIGUARDANO LA PARTE GENERALE SULL’AUTORE E IL DRAMMA SPECIFICO).
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Attendance
|
not mandatory
|
Teacher
|
STEFANELLI MARIA ANITA
(syllabus)
PROGRAMMA DEL CORSO
POESIA E TEATRO DELL’OTTO E NOVECENTO 1. CATERINA RICCIARDI: TRE POETESSE AMERICANE: EMILY DICKINSON, SYLVIA PLATH, ELIZABETH BISHOP (II SEMESTRE). UN CLOSE READING DI UNA SCELTA DI POESIE DI TRE RAPPRESENTATIVE POETESSE AMERICANE SARÀ OCCASIONE PER UN’ANALISI DELLA TECNICA DELL’ARTE POETICA E PER UNA DISCUSSIONE DELLE CONTESTUALI PROBLEMATICHE STORICHE E CULTURALI, E DELLA POLITICA DI GENERE. 2. MARIA ANITA STEFANELLI: TEATRO AMERICANO DEL NOVECENTO (I SEMESTRE). I DRAMMI DI O’NEILL E A. MILLER SARANNO TRATTATI CON RIFERIMENTO AL CONTESTO CULTURALE AMERICANO DELLE ORIGINI.
(reference books)
MATERIALE DIDATTICO
1) EMILY DICKINSON, POESIE, A CURA DI M. BACIGALUPO (MONDADORI); SYLVIA PLATH, OPERE, A CURA DI A. RAVANO (MERIDIANO MONDADORI), OPPURE: LADY LAZARUS E ALTRE POESIE, A CURA DI G. GIUDICI (MONDADORI); ELIZABETH BISHOP, MIRACOLO A COLAZIONE, A CURA DI O. FATICA (ADELPHI). CRITICA: THE CAMBRIDGE COMPANION TO EMILY DICKINSON (2002); THE CAMBRIDGE COMPANION TO SYLVIA PLATH (2008); J. ELLIS, ART AND MEMORY IN THE WORK OF ELIZABETH BISHOP (2006). 2) EUGENE O’NEILL, A LONG DAY’S JOURNEY INTO NIGHT; ARTHUR MILLER, THE CRUCIBLE. CRITICA: C. W. BIGSBY, A CRITICAL INTRODUCTION TO TWENTIETH-CENTURY AMERICAN DRAMA, VOL. ONE AND VOL. TWO (CAMBRIDGE U. P.) (LE PAGINE CHE RIGUARDANO LA PARTE GENERALE SULL’AUTORE E IL DRAMMA SPECIFICO).
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Attendance
|
not mandatory
|
|
|