ITALIAN LITERATURE (FOR L.C.S., LANGUAGES, LINGUISTICS AND HISTORY) |
Code
|
20703169 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Profit certificate
|
Credits
|
6
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
L-FIL-LET/10
|
Contact Hours
|
36
|
Type of Activity
|
Basic compulsory activities
|
Group: AL
Teacher
|
SALSANO ROBERTO
(syllabus)
After a general report on the culture and literature of the twentieth century, the study of Calvin's non-fiction and literary production from The Spider's Nest Path to American Lessons will begin. An integral part of the analysis will concern Calvin's relationship with crucial historical moments in the elaboration of an idea of literature, always ensuring that literary theories and cultural axioms relate to the positions of the intellectual and the writer in dialectical terms and beyond mere ideological acceptance. Particular attention will be devoted to neorealism, to the sixties, to the era of "postmodernism".
(reference books)
- Roberto Salsano, Calvino narratore: immaginario e coscienza critica in un percorso letterario, in AA.vv., Narratori italiani del Novecento, vol.II, Soveria Mannelli, Rubbettino, 2012, pp. 779-830. - Tzvetan Todorov, Poetica, in AA., W., Che cos’è lo strutturalismo?, Milano, Isedi, 1971, pp. 105-181. - Maria Corti, Neorealismo, in Il viaggio testuale. Le ideologie e le strutture semiotiche, Torino, Einaudi, 1978, pp. 25-98. - Id., Trittico per Calvino, in Il viaggio testuale, cit., pp. 169-220. - Monica Jansen, Calvino e la morte della letteratura in Il dibattito sul postmoderno in Italia, Firenze, Cesati, 2002, pp. 243-270. - Umberto Eco, “Postille a il nome della rosa”, appendice a Il nome della rosa, Milano, Bompiani, 1985.
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Oral exam
|
Group: MZ
Teacher
|
COLOMBI ROBERTA
(syllabus)
The course will devote an initial part of the lesson hours to the analysis of the main points of literary history of the twentieth century and a good part of the course to the monographic part where, through a choice of texts, critical insights and investigative tools will be offered for an adequate reading of the short genre and its different declinations during the century.
(reference books)
Per la parte generale si richiede la conoscenza dei principali movimenti e autori della letteratura italiana, dal Verismo al Postmoderno. Pertanto per la storia letteraria del secondo ‘800 si può ricorrere a qualsiasi manuale delle scuole superiori, mentre per il ‘900 si consiglia:
- G. Ferroni, Storia della letteratura italiana, IV volume, Torino, Einaudi.
Per il corso monografico: Il racconto del Novecento. Da Pirandello a Tabucchi, a cura di Caliaro Ilvano, Torino, Einaudi, 1998, pp. 304. Ad integrazione di questo volume antologico verranno raccolti in dispensa altri racconti presi specificatamente in esame durante il corso (disponibili presso la copisteria di fronte la Facoltà). Una raccolta di contributi critici (tratti dalla rivista “Moderna. Semestrale di teoria e critica della letteratura”, 2010, n.2, F. Serra Editore: www.libraweb.net) di cui si fornirà copia cartacea alla copisteria di fronte la Facoltà, ma interamente scaricabile on-line in formato pdf . Per i non frequentanti si richiede in aggiunta: L. Pirandello, Racconti fantastici, a cura di G. Pedullà, Einaudi, 2010. E i saggi (on-line gratuitamente) di R. Luperini, Il trauma e il caso: appunti sulla tipologia della novella moderna in Italia, in “Moderna. Semestrale di teoria e critica della letteratura”, 2003, n. 1 (www.libraweb.net). e F. Pellizzi, Introduzione: forme del racconto, in “Bollettino ‘900”, 2005, n. 1-2
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Delivery mode
|
Traditional
|
Attendance
|
not mandatory
|
Evaluation methods
|
Oral exam
|
|
|