ANGLO-AMERICAN LANGUAGE AND LITERATURE III LCMC
(objectives)
Advanced knowledge of the literary and cultural history of the United States and the English-speaking countries of America in the twentieth century. Special attention will be devoted to intercultural, postcolonial and multiethnic dynamics, to gender identities, and the geo-political diversity. The students will be also acquainted with the contemporary debate on the techniques and methodologies employed in the analysis of the processes of literary, cultural communication.
|
Code
|
20705011 |
Language
|
ITA |
Type of certificate
|
Profit certificate
|
Credits
|
12
|
Scientific Disciplinary Sector Code
|
L-LIN/11
|
Contact Hours
|
72
|
Type of Activity
|
Core compulsory activities
|
Teacher
|
RICCIARDI CATERINA
(syllabus)
GOTICO AMERICANO E POSTCOLONIALE: FLANNERY O’CONNOR, CARSON MCCULLERS, JEAN RHYS, JAMAICA KINCAID, MARGARET ATWOOD. SI AFFRONTERÀ LO STUDIO DELLE MODALITÀ DEL “GOTICO” NELLA NARRATIVA DI ALCUNE SCRITTRICI DEL SUD DEGLI STATI UNITI E DELLA POSTCOLONIALITÀ, QUALE CHIAVE DI LETTURA DELLA RAPPRESENTAZIONE DELLE DIVERSIFICATE ALTERITÀ IN CONTESTI SOCIALI SPECIFICI E NELLA SCENA CULTURALE E LETTERARIA DEL SECONDO NOVECENTO.
(reference books)
CARSON MCCULLERS, THE BALLAD OF THE SAD CAFÉ (1951), FLANNERY O’CONNOR, WISE BLOOD (1952), JEAN RHYS, WIDE SARGASSO SEA (1966), JAMAICA KINCAID, A SMALL PLACE (1988), MARGARET ATWOOD, SURFACING (1972). QUALSIASI EDIZIONE IN INGLESE. SUPPORTI CRITICI E TEORICI: TZVETAN TODOROV, LA CONQUISTA DELL’AMERICA (EINAUDI); R. BIENSTOCK ANOLIK & L. HOWARD, THE GOTHIC OTHER (2004); H. K. BHABHA, “INTRODUCTION” TO THE LOCATION OF CULTURE (2004); SI CONSULTINO MONOGRAFIE SULLE SINGOLE SCRITTRICI REPERIBILI PRESSO LA BIBLIOTECA PETROCCHI (PER ESEMPIO I CAMBRIDGE COMPANIONS). NOZIONI DI STORIA AMERICANA E DI STORIA DEL COLONIALISMO (SPECIALMENTE A RIGUARDO DI CANADA E CARAIBI). FILMOGRAFIA: WISE BLOOD (1979) DI JOHN HUSTON; THE BALLAD OF THE SAD CAFÉ (1991) DI MERCHANT IVORY.
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Attendance
|
not mandatory
|
Teacher
|
STEFANELLI MARIA ANITA
(syllabus)
GOTICO AMERICANO E POSTCOLONIALE: FLANNERY O’CONNOR, CARSON MCCULLERS, JEAN RHYS, JAMAICA KINCAID, MARGARET ATWOOD. SI AFFRONTERÀ LO STUDIO DELLE MODALITÀ DEL “GOTICO” NELLA NARRATIVA DI ALCUNE SCRITTRICI DEL SUD DEGLI STATI UNITI E DELLA POSTCOLONIALITÀ, QUALE CHIAVE DI LETTURA DELLA RAPPRESENTAZIONE DELLE DIVERSIFICATE ALTERITÀ IN CONTESTI SOCIALI SPECIFICI E NELLA SCENA CULTURALE E LETTERARIA DEL SECONDO NOVECENTO.
(reference books)
CARSON MCCULLERS, THE BALLAD OF THE SAD CAFÉ (1951), FLANNERY O’CONNOR, WISE BLOOD (1952), JEAN RHYS, WIDE SARGASSO SEA (1966), JAMAICA KINCAID, A SMALL PLACE (1988), MARGARET ATWOOD, SURFACING (1972). QUALSIASI EDIZIONE IN INGLESE. SUPPORTI CRITICI E TEORICI: TZVETAN TODOROV, LA CONQUISTA DELL’AMERICA (EINAUDI); R. BIENSTOCK ANOLIK & L. HOWARD, THE GOTHIC OTHER (2004); H. K. BHABHA, “INTRODUCTION” TO THE LOCATION OF CULTURE (2004); SI CONSULTINO MONOGRAFIE SULLE SINGOLE SCRITTRICI REPERIBILI PRESSO LA BIBLIOTECA PETROCCHI (PER ESEMPIO I CAMBRIDGE COMPANIONS). NOZIONI DI STORIA AMERICANA E DI STORIA DEL COLONIALISMO (SPECIALMENTE A RIGUARDO DI CANADA E CARAIBI). FILMOGRAFIA: WISE BLOOD (1979) DI JOHN HUSTON; THE BALLAD OF THE SAD CAFÉ (1991) DI MERCHANT IVORY.
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From to |
Attendance
|
not mandatory
|
|
|