THEORIES OF MEANING
(objectives)
THE TEACHING FACCES THE DIFFICULT CONCEPT OF "MEANING" , PARTICULARLY REFERING TO THE STUDIES ABOUT MIND AND HUMAN COGNITION; FIRST OF ALL, THE STUDY OF THE CONNECTION BETWEEN THOUGHT AND LANGUAGE. tHE ANALISYS CONSIDER THE CLASSIC DIFFERENT REFLECTIONS ABOUT LANGUAGE (THEORY OF MEANING, LINGUISTIC COMPETENCE, ABILITY OF REFERENCE) FROM A CLASSIC OF '60, THROUGH THE DEVELOPMENT OF RESEARCHES IN EMPIRIC SCIENCES ( NEUROSCIENCES, COGNITIVE PSYCHOLOGY, COGNITIVE ETHOLOGY) THAT ANIMATE THE DEBATE OF CONTEMPORARY COGNITIVE SCIENCE. THE PROJECT " NATURALIZATION OF MIND" REPRESENTS THE THEORICAL BACKGROUND OF TEACHING, WITH AN EVOLUTIONISTIC POINT OF VIEW.
|
Teacher
|
PUJIA ROBERTO
(syllabus)
LE MOLTE “MASCHERE” DEL SIGNIFICATO : TRA FILOSOFIA DEL LINGUAGGIO E DELLA MENTE IL CORSO È UN APPROFONDIMENTO DEL TEMA DELLE RELAZIONI TRA LINGUAGGIO E PENSIERO ATTRAVERSO LO SVILUPPO E LA DISCUSSIONE DI UN TEMA CHE CON LE SUE ARTICOLAZIONI COSTITUISCE IL TERRENO DI COLTURA E IL BANCO DI PROVA DI TEORIE SEMANTICHE ED EPISTEMOLOGICHE CHE ANIMANO IL DIBATTITO CONTEMPORANEO IN UNA ZONA DI CONFINE NELLA QUALE SI CONFRONTANO TALORA SU PIANI METODOLOGICI PARALLELI LINGUISTICA, FILOSOFIA DELLA MENTE, NEUROSCIENZE
(reference books)
. P. CASALEGNO E ALTRI FILOSOFIA DEL LINGUAGGIO, RAFFAELLO CORTINA 2003 LIMITATAMENTE AI SEGUENTI CAPITOLI: G. FREGHE SENSO E SIGNIFICATO; B. RUSSEL LE DESCRIZIONI; L. WITTGENSTEIN SIGNIFICATO, USO, COMPRENDIONE; W. V. O. QUINE DUE DOGMI DELL'EMPIRISMO; S. KRIPKE NOMI E RIFERIMENTO; P. GRICE LOGICA E CONVERSAZIONE; N. CHOMSKY LINGUAGGIO E NATURA; S. PINKER FATTI DI PAROLE, MILANO MONDADORI 2009 ALTRI MATERIALI DIDATTICI DISTRIBUITI A CURA DEL DOCENTE
|
Dates of beginning and end of teaching activities
|
From 01/03/2012 to 20/06/2012 |
Attendance
|
not mandatory
|
|